کوتاهی شهرداری بیرجند در پرداخت سهم کتابخانه‌های عمومی 

شهرداری‌ها موظفند نیم درصد از درآمد سالانه خود را به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی واریز کنند که شهرداری بیرجند در پرداخت کامل این مبلغ کوتاهی کرده است.

حاجی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: نهاد کتابخانه‌ها یک نهاد عمومی غیردولتی است و مجموعه کتابخانه‌ها از سال ۸۴ از وزارت فرهنگ و ارشاد منفک و به یک نهاد مستقل و غیردولتی تبدیل شد.

او افزود: از آن سال شهرداری هر شهر موظف است که طبق قانون نیم درصد از درآمد شهرداری را به حساب انجمن کتابخانه‌های استان واریز کند که در استان شهرداری‌ها تا حدی به این قانون عمل کرده‌اند.

حاجی بیان کرد: به طور مثال شهردار باغستان اعلام کرد که نیم درصد از درآمد برای امورات کتابخانه‌ها کافی نیست و خواست که این مبلغ به یک و نیم درصد افزایش پیدا کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی ادامه داد: اما شهرداری بیرجند از سال ۸۴ تاکنون سالیانه ۵ میلیارد تومان به حساب این انجمن واریز می‌کند و این رقم از آن سال تاکنون هیچ تغییری نکرده است؛ در حالی که هزینه‌های جاری بسیار افزایش پیدا کرده و طبق بررسی‌ها کمتر از ۴۰ درصد از سهم خود که نیم درصد از درآمد‌های شهرداری می‌شود را پرداخت کرده اند.

در ماده ۶ قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور آمده است که شهرداری‌ها مکلفند همه ساله حداقل نیم درصد از درآمد‌های خود را به منظور اداره امور کتابخانه‌ها در اختیار انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهر مربوطه قرار دهند.


بیشتر بخوانید


حاجی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی عنوان کرد: دیوان محاسبات و بازرس کل استان به این موضوع ورود پیدا کرده و تأکید به پرداخت کامل حق انجمن کتابخانه‌های استان کرده‌اند و امروز نیز قرار است در شورای شهر بیرجند برای دفاع از این حق مردم مطالبه‌گری کنیم و امیدواریم که این موضوع به نتیجه درست برسد، زیرا این مبلغ صرف هزینه‌های جاری و امورات کتابخانه‌ها می‌شود.

بسیج سازندگی متولی تکمیل طرح‌های نیمه تمام کتابخانه‌ها

حاجی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: در مورد طرح‌های نیمه تمام کتابخانه‌ها در استان، تکمیل و ساخت آن‌ها قبلا در اختیار اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس بود و اعلام می‌کردند که اجازه تکمیل این طرح‌ها را نداریم؛ در نهایت شورای فنی در استان تشکیل و تکمیل طرح‌ها به بسیج سازندگی واگذار شد که با عملکرد بسیار خوبی در حال تکمیل هستند و به طور مثال کتابخانه آویز که در ابتدای سال ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت با ورود بسیج سازندگی ظرف ۴ ماه کامل شد و آماده بهره‌برداری است.

او افزود: در خصوص اعتبارات نیز پارسال کل اعتبار کشوری که به کتابخانه‌های عمومی استان داده شد ۴ میلیارد و چهارصد میلیون تومان بود که امسال تاکنون بیش از ۲۲ میلیارد تومان اعتبار گرفته‌ایم و در سفر اخیر ریاست جمهوری نیز ۳۵ میلیارد تومان اعتبار به این مبلغ اضافه و ۱۰ میلیارد تومان نیز به کتابخانه غرب نهبندان اختصاص پیدا کرد و به طور کل می‌توان گفت اعتبارات به مبلغ ۶۷ میلیارد تومان رسیده است.

حاجی در ادامه به سرانه مطالعه در استان اشاره و بیان کرد: سرانه مطالعه در استان ما با دیگر استان‌ها که کتاب‌های کمک درسی در رتبه اول امانات هستند متفاوت است و با توجه به آمار، امانت گرفتن کتاب‌های ادبیات در رتبه اول، کتاب‌های دینی در رتبه دوم، کتاب‌های کودک در رتبه سوم و کتاب‌های کمک درسی در رتبه چهارم قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی ادامه داد: حتی کتابخانه مجازی داریم که در آن حق نویسنده پرداخت شده و فایل الکترونیک آن کتاب‌ها در سایت مخصوصی بارگذاری شده و اعضا می‌توانند به طور رایگان از این فایل‌ها استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.