معاهده نیرو‌های مسلح متعارف در اروپا برای روسیه به تاریخ پیوست

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: روند خروج مسکو از معاهده نیرو‌های مسلح متعارف در اروپا (CFE) کامل شد و این معاهده برای این کشور به تاریخ پیوست.

از خبرگزاری تاس، روسیه در نهایت بدون پشیمانی و با اطمینان کامل از معاهده CFE خداحافظی می‌کند. تجارب حاصل از ایجاد و اجرای آن - اعم از مثبت و منفی - مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاهده نیرو‌های مسلح متعارف در اروپا در نوامبر ۱۹۹۰ میان نمایندگان ناتو و پیمان ورشو با هدف کاهش تعداد تانک، موشک، هواپیما و دیگر انواع سخت‌افزار غیرهسته‌ای نظامی در زرّادخانه‌های دولت‌های عضو امضاشد.

در نشست سران سازمان امنیت و همکاری اروپا در نوامبر ۱۹۹۹ اصلاحاتی در این معاهده صورت گرفت. بسیاری این قرارداد را رکن اصلی امنیت اروپا می‌دانند.

فدراسیون روسیه می‌گوید:ما با تعلیق معاهده CFE، در‌ها را برای گفتگو در مورد راه‌های بازگرداندن قابلیت کنترل تسلیحات متعارف در اروپا باز گذاشتیم. با این حال، مخالفان ما از این فرصت استفاده نکردند و ترجیح دادند به ادامه سیاست خود نه بر اساس اصول ادامه دهند.

آن‌ها در وزارت امور خارجه خاطرنشان کردند: با در نظر گرفتن مسئولیت مستقیم کشور‌های ناتو برای تحریک درگیری در اوکراین و همچنین پذیرش فنلاند در این پیمان نظامی و بررسی مداوم یک برنامه مشابه از سوئد، حتی حفظ رسمی معاهده CFE از نقطه نظر منافع امنیتی اساسی روسیه غیرقابل قبول شده است.

براساس این گزارش، مقامات کشور‌های عضو ناتو و کشور‌های مشتری این بلوک به وضوح ناتوانی خود را در مذاکره نشان داده اند. در این مرحله هیچ توافقی با آن‌ها در زمینه کنترل تسلیحات امکان پذیر نیست.

این وزارتخانه گفت: آیا می‌توان گفت‌وگوی مربوطه را به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تشکیل یک سیستم امنیتی جدید اروپایی که منافع روسیه و سایر کشور‌هایی که دیکته‌های سیاست‌ها غرب را رد می‌کنند، احیا کرد.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که ابتکارات برای تضمین امنیت نظامی در اروپا بدون در نظر گرفتن منافع روسیه منجر به هیچ چیز خوبی نخواهد شد.

وزارت امور خارجه روسیه افزود: «تلاش‌ها برای چسبیدن به توافق‌های قدیمی که با شرایط جدید مطابقت ندارند نیز محکوم به شکست هستند و مملو از فروپاشی مکانیسم‌های همکاری در زمینه کنترل تسلیحات هستند».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار