کارشناس بیماری‌های حاد تنفسی:

بیماری‌های تنفسی چندان قابل افتراق نیستند

کارشناس بیماری‌های حاد تنفسی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: بیماری‌های تنفسی مانند کووید، سرماخوردگی و آنفلوانزا از روی علائم بالینی چندان قابل افتراق نیستند.

سعید غلامعلی زاده بیان کرد: با توجه به آغاز فصل سرما و شیوع بیماری‌های تنفسی مانند کووید، آنفلوانزا و سرماخوردگی باید به علائم این بیماری‌ها توجه داشت.

وی بیان کرد: به‌طورکلی علائم این بیماری‌ها شبیه به یکدیگر هستند، معمولاً بیماری‌های آنفلوانزا و سرماخوردگی، تنگی نفس ندارند و علامت تنگی نفس در افراد مبتلا به کووید تقریباً بعد از یک هفته از شروع علائمی مانند تب، در اکثر موارد آغاز می‌شود.

کارشناس بیماری‌های حاد تنفسی اضافه کرد: در عین حال شدت علائم در این بیماری‌ها ممکن است به یک اندازه نباشند. همچنین علائمی مانند خارش چشم، آبریزش بینی و عطسه بیشتر در سرماخوردگی و حساسیت ممکن است دیده شوند و این علائم در آنفلوانزا و کووید علائم شایعی نیستند. با این حال برای تشخیص افتراقی کرونا و آنفلوانزا لازم است آزمایش انجام شود.

غلامعلی زاده بیان کرد: به گروه‌های پرخطر از قبیل بیماران دیابتی، بیماران قلبی عروقی، افراد سالمند، زنان باردار، بیماران دیالیزی و بیماران خاصی که از آخرین تزریق واکسن کووید آن‌ها بیش از شش ماه گذشته است، توصیه می‌شود جهت تزریق دوز یادآور واکسن کرونا به مراکز خدمات جامع سلامت (در شهرستان گناوه مرکز خدمات جامع سلامت سیدالشهدا (ع)) مراجعه کنند.

وی گفت: همچنین تزریق واکسن آنفلوانزا نیز به این افراد توصیه می‌شود که با توجه به محدودیت‌های توزیع بخش دولتی، جهت تزریق واکسن آنفلوانزا لازم است واکسن را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

کارشناس بیماری‌های حاد تنفسی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه افزود: از مهم‌ترین اصول پیشگیری از انتقال بیماری‌های شدید تنفسی رعایت بهداشت فردی، استفاده از وسایل شخصی جداگانه، شستن مرتب دست‌ها، زدن ماسک، جداسازی و استراحت افراد بیمار تا پایان دوره درمان و پرهیز از حضور افراد دارای علائم در اماکن عمومی و تجمعات است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.