کارشناس سلامت دشتستان:

۱۰.۵ درصد از جمعیت دشتستان سالمند هستند

 کارشناس واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان اظهار کرد: حدود ۱۰ و نیم درصد از جمعیت این شهرستان را سالمندان تشکیل می‌دهند.

نسیبه خدادادی روز جمعه در جمع خبرنگاران بیان کرد:  از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۵ درصد از سالمندان شهرستان دشتستان مراقبت‌های بهداشتی را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه سالمندان گروه بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند توانبخشی جز حیاتی مراقبت‌های بهداشتی سالمندان است، چرا که شرایط ناتوان‌کننده در میان سالمندان شایع بوده و عمیقا بر کیفیت زندگی آن‌ها تاثیر می‌گذارد، ولی درعین‌حال قابل‌درمان است.

کارشناس واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان تصریح کرد: هدف اولیه توانبخشی این است که افراد را قادر سازد تا علیرغم وجود ناتوانی در بالاترین سطح ممکن عمل کرده و شامل مجموعه وسیعی از مداخلات و اقدامات است که برای تمام گروه‌های سنی ارائه می‌شود.

خدادادی اضافه کرد: توانبخشی شامل خدماتی است که منجر به کاهش عوارض ناشی از سالمندی، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دوران سالمندی و درمان بیماری‌های حال حاضر بوده به طوریکه توانایی سالمندان در مقابله با عوارض پیری را افزایش دهد و منجر به افزایش سازگاری بیشتر با محیط و حفظ استقلال در سالمندان می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر مراقبت‌های روتین که برای سالمندان در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت ارائه می‌شود، شامل تغذیه، افسردگی، سقوط و شناسایی سالمندان پرخطرمی باشد.

کارشناس واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان اضافه کرد: معیار برخورداری از سلامت تنها بیمار نبودن نیست و توانایی انجام فعالیت‌های معمول زندگی یکی از نشانه‌های مهم آن است و باید به سالمند کمک کنیم تا سالم پیر شدن و سالم پیر ماندن رخ دهد. 

خدادادی همچنین تاکید کرد: آنچه حائز اهمیت است رشد بسیار سریع جمعیت افراد بالای ۶۰ سال است که نیازمند خدمات توانبخشی بوده و این بحران به علت افزایش میانگین سنی جمعیت ایران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.