بندپی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بسیاری از پرستاران به‌دلیل مشکلات مالی پیگیر مهاجرت از کلانشهرها هستند

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: پرستاران زیادی پیگیر انتقال از کلانشهر‌ها به شهر‌های کوچک هستند، چون هزینه‌های زندگی در آن شهرها پایین‌تر است.

محمدعلی محسنی بندپی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره مهاجرت پرستاران گفت: یکی از ارکان درمان، نیروی انسانی هستند و پرستاران در کنار پزشکان از عوامل مهم نظام سلامت هستند، اما این روز‌ها خیلی حالشان خوب نیست.

وی ادامه داد: با توجه به تورم افسارگسیخته، گرانی و حقوق ثابت پرستاران عملا تعادل بین دخل و خرج پرستاران بهم خورده است.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس اظهار کرد: موارد زیادی از پرستاران را سراغ دارم که پیگیر انتقال از کلانشهر‌ها به شهر‌های کوچک هستند، چون با حقوقی که می‌گیرند هزینه‌های زندگی پایین‌تری مثل مسکن، ایاب و ذهاب و کالا‌های اساسی زندگی در آن شهرها خواهند داشت.

وی بیان کرد: رئیس سازمان نظام پرستاری اعلام کرده در سال ۱۴۰۱ بیش از دو هزار پرستار از کشور خارج شده‌ است. آمار‌های متعددی را با کمی اختلاف از زبان مسئولان مختلف در وزارت بهداشت، سازمان نظام پرستاری و مجلس می‌شنویم، اما اصل قضیه واقعه دردناک خروج نخبگان از کشور است.

بندپی تصریح کرد: قبلا می‌گفتند خروج پزشکان از کشور مطرح است، اما الان شاهد خروچ پزشکان، دندان‌پزشکان، داروسازان، پرستاران، کادر پیراپزشکی، ماما‌ها، فیزیوتراپیست‌ها و بقیه نظام سلامت هستیم. عین همین موضوع برای سایر رشته‌ها هم مطرح است.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس افزود: من از وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، وزارت خارجه و حتی وزارت اطلاعات درخواست کرده‌ام تا این امر را ریشه‌یابی کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ما به‌جای اینکه نشتی‌های نیرو‌های تربیت‌شده خود را که از کیسه بیت‌المال تربیت شده‌اند را ببینیم و متوجه ضعف شویم که چرا کادر نظام سلامت از کشور خارج می‌شوند دائم به افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها اضافه می‌کنیم. از یک سو جوانان تحصیل‌کرده از کشور می‌روند و از طرفی برنامه‌ای مدون برای ریشه‌یابی و پیشگیری از خروج نخبگان از کشور نداریم.

وی اظهار کرد: قبلا نخبگان توسط کشور‌های توسعه‌یافته مثل آمریکا، کانادا و کشور‌های اروپایی جذب می‌شدند، اما الان اتفاق فاجعه‌آمیز این است که حتی کشور‌های همسایه هم نسبت به جذب نیرو‌های متخصص ایران اقدام می‌کنند و جالب این است که کشور‌های همسایه همه پیش‌شرط‌ها را برداشته‌اند یعنی الان اگر به عمان بروید و بگویید پرستار هستم چند تست از شما می‌گیرند و حتی نیاز به مدرک پرستاری هم ندارند.

بندپی اضافه کرد: اگرچه پرستاران مدارک را لازم دارند، اما مسئولان وزارت بهداشت دلشان به این خوش نباشد که مدارک فارغ‌التحصیلی را به پرستاران نمی‌دهند پس پرستاران نمی‌توانند از کشور خارج شوند، چون سابقه کار یک پرستار، انجام طرح یک پرستار در بیمارستان و یک گواهی ساده می‌تواند کفایت کند که این پرستار تایید است، چون الان اغلب دیتابیس‌ها، بین‌المللی است لذا با روش‌های سلبی نمی‌توان کادر نظام سلامت را نگه داشت و باید پای درد و دل این‌ها بنشینیم و یک انقلابی را در نگه‌داشت نیرو‌های متخصص کشور در همه رشته‌های مورد نیاز کشور داشته باشیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: آشفتگی در نیروی انسانی کادر پرستاری مورد پذیرش نیست. در نظام سلامت باید بیشتر به نیروی انسانی به‌عنوان مهمترین رکن ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بپردازیم و رها شدن این قضیه به نفع مردم کشورمان نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۳۳
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۳:۱۵ ۲۹ مهر ۱۴۰۲
چ بهتر. اگه هرکسی بره شهر خودش زندگی کنه اوضاع ما تو تهران بهتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
ای کاش بجای پرستار معلم بودم اضافه کاری ساعتی ۱۶ هزار تومن برای پرستار و کل دریافتی با شیفت شب و بدون تعطیلی ماهیانه ۱۲ میلیون با ۶سال سابقه کار بخدا این ظلم آشکار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
همسر من پرستاره اضافه کاری ساعتی ۱۴ تومنه
ماهی ۱۱ تومن بزور میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
در جامعه ای که از درد مردم پولدار میشن باید ببینی چیه البته خدا پدر و مادر اون دسته از پزشکانی که واقعا به فکر مردم هستند و می بینن فشار اقتصادی را بیامرزه و درد مردم می فهمند البته جای تاسف که اوضاع درمان ما اینطور هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
در بهداشت و درمان بیشتر فکر کنم پزشکان در نظر داره چون هرچی میگذره هزینه ویزیت و درمان بیشتر میشه پول دارو بیشتر میشه
Poland
ناشناس
۰۲:۰۸ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
گچ و آهک تو مغزت زیاده،لوازم ساختمانی بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
منظورت مهاجرت از کشور به شهرهای کوچک اروپاییه دیگه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
جذب ۱۲۰۰۰ نفر از گروه پرستاری در آزمون استخدامی وزارت بهداشت به منظور رفع نیازهای کشورهای ترکیه و قبرس و ... سالانه ۲۵۰۰ پرستار از کشور مهاجرت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
دولت مردان محترم ومسئولان گرانقدر پرستاران تنها را که بدبخت نکردن این مشکلات و بدبختی برای کل مردم ایران هست کا ناچارند صورت خودش را با سیلی سرخ کنند ویا بقول ضرب المثل ترکیه ای اگر خون بالا بیارند میگویند شربت زغال اخته خورده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
آقای بندپی این چیزی که میگین فقط برای کادر درمان نیست، تازه در کل حساب کنید کادر درمان جزو حقوق های خوب محسوب میشه به نسبت شغلشون . بدبخت کارگران و قانون کار که فقط ی افزای حقوق ناچیز سالانه دارن و دیگه هیچ. در صورتی که قانون خدمات کشوری و لشکری علاوه بر افزایش سالانه ضرایب داخلی وزارت خانه با بهونه های مختلف دارن . ولی قانون کار خیلی عقب افتاده تو حقوق و دستمزد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
آقا یه شرایط زندگی حداقلی فرا هم کنید کسی نمیره بقیه رشته ها همینه خصوصی سازی بدبخت کرده مردم رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
سلام
الان که کل حقوق ها برای پرستاران و پزشکان است، بقیه کارمندان پس چی؟ پرستاران که کارشون رو همراهان بیمار انجام می دهند.
هیچ می دونید یه معلم با مدرک دکتری چقدر حقوق دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
من پرستارم ماهیانه ۲۷۰ ساعت کار میکنم حقوقم یازده ملیونه،دوستم معلمه با هفته ای بیست ساعت کار،و اینکه تابستان هم کاملا بیکاره ماهانه ۹۸۰۰ حقوق میگیره،آیا ۱۲۰۰ تفاوت حقوق درسته؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
شاید حقوق پزشکان زیاد باشه یا پرستار بخش خصوصی شهر های بزرگ ولی در شهرستان ها حقوق اونها فکر نکنم آنچنان تفاوت با یه حقوق یه معلم داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
چطور حقوق پزشکان هم در نظر گرفته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
معلومه هیچ چیزی از کار پرستاری نمیدونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
همسر من ماهی حدود ۳۰۰ ساعت کار میکنه حقوقش ۱۱ تومنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
درخصوص رتبه واحکام حقوقی معلمین بازنشسته ۱۴۰۰ نیز پی گیری گرددتا از احکام رتبه مربوطه برخوردار شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
لطفا درخصوص معیشت ومتناسب سازی حقوق کارکنان بازنشسته با شاغلین رسیدگی بعمل آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
بازنشسته ها که اصلا فراموش شدند دولت فقط قوله
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۹:۲۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
سلام،

حقوق آنها اکنون چقدر است؟
چقدر با سقف حقوق طبیعی و رسمی فاصله دارد‌؟

مثلا فرض کن یک پرستار شرکتی است و رسمی نیست،

آیا اکنون که موضوع کمبود بودجه است باید برای جبران آن قانونی تصویب کرد که ربطی به تامین بودجه ندارد و یک راه اشتباه است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
برای اکثریت شاغل وبازنشسته همین اتفاق افتاده با این حقوق ها قادربه ادامه زندگی نیستند متأسفانه دولت هم اقدامی انجام نمی دهد وصدای کسی را نمی شنود جامعه بیکارها بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
خدا بداد مردم برسه
آخرین اخبار