تلاش سوئد برای جلب نظر ترکیه با محکوم کردن اعضای پ ک ک

دادگاه استیناف سوئد حکم یک شهروند کُرد را به دلیل حمایت مالی از پ ک ک تایید کرد.

سوئد و فنلاند پس از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ سیاست بی طرفانه خود را کنار گذاشته و به دنبال عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برآمدند. با این حال، از آنجا که ورود اعضای جدید به ناتو نیازمند رای موافق تمامی اعضا است، ترکیه به دلیل اختلافاتی که با سوئد داشت در روند عضویت استکهلم سنگ اندازی کرد. پناه دادن به عناصر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) یکی اتهامات ترکیه به سوئد محسوب می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک دادگاه استیناف در سوئد امروز (چهارشنبه) حکم محکومیت یک مرد را که تلاش کرده بود از حزب غیرقانونی کارگران کردستان حمایت مالی کند تایید کرد. این حکم احتمالا در راستای تلاش سوئد برای راضی کردن ترکیه به منظور تایید عضویت استکهلم در سازمان ناتو صادر شده است. 

بر این اساس، یک دادگاه محلی یحیی گونگور، یک شهروند کرُد ترکیه را به دلیل عملیات مسلحانه، تلاش برای اخاذی، و تامین مالی تروریسم به چهار سال و شش ماه تحمل حبس محکوم کرد. همچنین قرار است وی پس از تحمل کردن مدت حبس خود از سوئد اخراج شود. 

در اتهامات وارده علیه یحیی گونگور آمده است که وی کوشیده به زور اسلحه یک تاجر کُرد در استکلهم را مجبور به کمک مالی به حزب کارگران کردستان کند. دادگاه استیناف امروز حبس این متهم را تایید کرد، اما تصمیم به اخراج وی پس از تحمل محکومیت را باطل کرد. 

دولت سوئد اعلام کرد که به تمامی تعهداتش ذیل مذاکرات با طرف ترکیه‌ای پایبند بوده و لایحه‌ای را به پارلمان فرستاده که حمایت از سازمان‌های تروریستی (از جمله پ ک ک) را در این کشور غیرقانونی می‌کند. 

آنکارا مدعی است سوئد اقدام به پناه دادن به عناصر تروریستی می‌کند. حزب کارگران کردستان که از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا، آمریکا و سوئد در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دارد از سال ۱۹۸۴ در حال مبارزه مسلحانه علیه دولت ترکیه است.

برچسب ها: ترکیه ، سازمان ناتو ، سوئد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۴:۱۴ ۰۹ مهر ۱۴۰۲
ببینید اروپائی ها چقدر بدبخت و بیچاره شدند که به میرا ث خوار امپراطوری عثمانی که در هنگام سیطر بر جهان مسیحیت که جز فلاکت و رفتار تحقیر امیز با انان کاری دیگری نکرد باید التماس کنند
آخرین اخبار