۵۰ آموزش‌دیده نهضت سوادآموزی، پزشک شده‌اند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: نهضت سوادآموزی کشور ما یکی از الگو‌های بسیار قوی در دنیا است و تاکنون ۵۰ آموزش‌دیده نهضت سوادآموزی، پزشک شده‌اند.

علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: نهضت سوادآموزی، آموزش دوره اول بزرگسالان را در کشور پرچمداری کرده و یکی از الگو‌های بسیار قوی در دنیا است؛ چراکه شتاب بسیار بالایی داشته است.

وی ادامه داد: از سال ۵۷ تا حدود سه سال پیش، رشد دنیا در امر سواد آموزی  ۱۸ درصد بوده اما سواد آموزی در ایران و در همین بازه زمانی تقریبا ۵۰ درصد رشد داشته که این رقم بالایی است.

او افزود: از سوی دیگر بسیاری از کشور‌هایی که در امر سوادآموزی و آموزش پایه بزرگسالان کار می‌کنند، به مدرک تحصیلی خیلی اهمیت نمی‌دهند، اما باسوادی در نهضت سوادآموزی معادل مدرک تحصیلی است و افراد می‌توانند ادامه تحصیل داده و به مدارج بالا برسند. 

آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی باید استخدام آموزش و پرورش می‌شدند؟
 
عبدی تصریح کرد: قبل از سال ۹۰ آموزشیاران نهضت مستقیم با نهضت سوادآموزی کار می‌کردند و قرارداد داشتند. درواقع نهضت صاحب جریانی در کشور بود و ادارات کل داشت. اما اتفاقی می‌افتد و با اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، پایه‌های تحصیلی تغییر می‌کنند و نظام شش، سه، سه اجرا می‌شود. با اجرای نظام شش، سه، سه آموزشیاران نهضت جذب آموزش و پرورش می‌شوند.

عبدی  درباره این که برخی آموزش‌دهنده‌ها معتقدند که طبق قانون ما باید استخدام می‌شدیم،  گفت: این قانون بر اساس اساسنامه نهضت در سال ۶۳ بوده که طبق آن اگر فردی ۶۰ ماه کاری یا به تعبیر دیگری پنج سال متداوم که طبیعتا در ۷ تا ۸ سال محقق می‌شود، کار کرده باشد باید استخدام آموزش و پرورش شود. اما این قانون سال ۷۸ ملغی می‌شود. دیگر این اتفاق نمی‌افتد و از آن به بعد هر استخدامی از طریق آزمون رخ داده است. ما سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز استخدام نهضتی‌ها را داشتیم، اما بر اساس آزمون اتفاق افتاده است و طبق مصوبه مجلس برای آن آزمون گرفته شده است.
 
وی افزود: یک شائبه‌ای در برخی جاری شد که می‌گفتند نهضتی‌هایی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند افراد ضعیفی هستند. برای از بین بردن این شائبه پژوهشی خارج از نهضت انجام شد. طبق نتایج آن می‌توان گفت در سال گذشته علاوه بر این که بین ورودی دانشگاه فرهنگیان، ورودی تربیت معلم و آموزش‌دهندگان نهضت هیچ اختلاف معناداری به لحاظ توانمندی وجود نداشت بلکه در دو درس ریاضی و علوم برخی نهضتی‌ها توانمندی بیشتری هم داشتند.

حقوق معلمان نهضتی با کسر حق بیمه چقدر است؟

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص معلمان این سازمان اعلام کرد: در بهترین حالت با کسورات بیمه در عرض ۴ ماه تا حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ تومان حقوق می‌گیرند، یعنی ماهی یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیرد. برای ۶ میلیون تومان حقوق هر آموزش‌دهنده باید ۱۲ نفر را آموزش دهد تا در چهار ماه ۶ میلیون تومان بگیرد. همچنین از هر یک میلیون و ۲۰۰ تومان حقوق تقریبا ۶۰۰ هزار تومان حق بیمه کم می‌شود.

وی افزود: شرکت‌هایی که با ما کار می‌کنند بین ۸ تا ۱۳ درصد از حقوق فرد را برای بیمه بر می‌دارند، اما رقم حقوق آموزش‌دهنده آن رقمی نیست که برای بقیه افراد جامعه است. بیمه می‌گوید ما بر مبنای قانون کار، فعالیت می‌کنیم و آن سقف باید پرداخت شود. در اینجا آموزش‌دهنده متضرر می‌شود. اگر قرار است آموزش‌دهنده‌ها برون‌سپاری شوند باید برون‌سپاری درستی رخ دهد. 
عبدی با بیان این که ما هر سال برنامه خود را به سازمان برنامه ارائه می‌دهیم و باید در خصوص حقوق آموزش دهندگان با سازمان برنامه و بودجه به تفاهمی برسیم، تاکید کرد که معمولا در این موضوع مشکل وجود دارد. 

وی ادامه داد: قبل از دولت سیزدهم، نهضت سواد آموزی روی ارثیه‌ای از بدهی‌ها نشسته بود. 

وی افزود: کار‌های غیر اصولی هم در نهضت اتفاق افتاده است و شاید علت این که برخی‌ها مقابل جذب نیرو‌های نهضتی می‌ایستند، همین خطا‌هایی است که در سال‌های قبل انجام شده است.
 طرح مجلس برای تعیین تکلیف معلمان نهضتی

معاون وزیر اطهار کرد: در فرآیند برون سپاری ما به عنوان سیاست‌گذار با مجری که کار را انجام می‌دهد فاصله‌ای داریم و این فاصله همان شرکتی است که بین ما قرار گرفته است، اما در وادی این کار نیست. امیدواریم طرحی که در کمیسیون اجتماعی پیگیری می‌کنند به سامان برسد و این فاصله کم شود. اگر این طرح تصویب شود نهضتی‌ها به صورت کار معین با آموزش و پرورش قرارداد می‌بندند.
 
وی در خصوص ضرورت ثبت کد ملی سوادآموزان در سامانه‌ای مخصوص از سوی آموزش دهندگان، توضیح داد: اگر مجلس تصویب کند نیرو‌های نهضتی زمانی می‌توانند تبدیل وضعیت شوند که به لحاظ قانونی در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاغل بوده باشد. شاغل آموزشی در سال ۱۴۰۱ از مهر تا شهریور و شاغل آموزشی سال ۱۴۰۲ از مهر ۱۴۰۲ تا شهریور ۱۴۰۳ محسوب می‌شود و علت ضرورت این کار نیز همین امر است.

بنابر اعلام معاون وزیر آموزش و پرورش، حدود ۵۰ نفر از بزرگسالانی که برای آموزش سواد وارد نهضت سوادآموزی شده‌ بودند، در حال حاضر مدرک پزشکی گرفته و پزشک شده‌اند.

عبدی گفت: در متن برنامه هفتم نوشته شده نهضت سوادآموزی در معاونت ابتدایی ادغام شود، اما معاونت ابتدایی توسعه نیابد. سازمانی با این عریضی و طویلی چطور می‌تواند در معاونت ابتدایی آموزش و پرورش ادغام شود؟ این یعنی انحلال نهضت سواد آموزی.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
والا پیش ما تیزهوشان پزشکی قبول نمیشه?
آخرین اخبار