اثر شکرگزاری بر کاهش استرس به صورت علمی بررسی شد

نتایج طرح تحقیقاتی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر شکرگزاری بر استرس و سلامت روان مادران نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان منتشر شد.


دکتر هایده حیدری مجری طرح تحقیقاتی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر شکرگزاری بر استرس و سلامت روان مادران نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان گفت: از آنجایی که بستری شدن نوزاد یک تجربه سخت، تلخ و تنش زا برای نوزاد و والدین محسوب می‌شود و با بستری شدن نوزاد در بخش مراقبت ویژه نوزادان، والدین ممکن است دچار ترس و استرس شوند، لذا در سال‌های اخیر توجه بیشتری به آن معطوف شده است.

وی با اشاره به اینکه مادران دارای نوزاد نارس اغلب به منظور غلبه براسترس و سازگار شدن با وضعیت نامتعادل، از مکانیسم‌های مختلف استفاده می‌کنند افزود: یکی از این موارد راز و نیاز و دعا می‌باشد.

دکتر حیدری ادامه داد: این مطالعه پژوهشی بر روی ۵۰ نفر از مادران دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان هاجر شهرکرد در دو گروه مداخله مبتنی بر شکرگزاری و کنترل انجام شد.
 
دکتر حیدری اضافه کرد: براساس نتایج به دست‌آمده، شکرگزاری بر کاهش استرس و بهبود سلامت روان مادران دارای فرزند نارس تأثیر معنی‌داری داشته است.

وی تصریح کرد: این مطالعه در جامعه مسلمان ایران انجام شد و نشان داد که معنویت و به خصوص شکرگزاری نقش مهمی در سلامت روان مادران دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان دارد.

به گفته دکتر حیدری؛ بر اساس این تحقیق لازم است تیم مراقبتی به خصوص پرستاران از معنویت و شکرگزاری به عنوان راهکاری برای مدیریت استرس مادران دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان استفاده نمایند.

برچسب ها: شکرگزاری ، استرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار