در پی آزادسازی پساب فوکوشیما:

ژاپن مدعی آزار و اذیت تلفنی از سوی چین شد

ژاپن می‌گوید در پی دریافت تعداد زیادی تماس مزاحمت‌آمیز با پیش شماره چین، سفیر این کشور را احضار کرده است.

ژاپن می‌گوید پس از آغاز رهاسازی آب رادیواکتیو تصفیه شده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به اقیانوس آرام، تعداد زیادی تماس تلفنی مزاحمت‌آمیز دریافت کرده است. وزارت خارجه ژاپن ضمن نسبت دادن این تماس‌ها به چین اعلام کرد «ماساتاکا اوکانو» معاون وزیر امور خارجه این کشور سفیر چین را احضار کرده است.

به گزارش رویترز، هیروکازو ماتسونو، سخنگوی ارشد دولت ژاپن ادعا کرد: «آزار و اذیت تلفنی زیادی که گمان می‌رود منشأ آن چین باشد در ژاپن رخ می‌دهد... این تحولات بسیار تأسف‌آور است و ما نگران هستیم».

وزارت خارجه ژاپن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد آزار و اذیت تلفنی در تأسیسات ژاپنی در چین نیز اتفاق می‌افتد و از دولت چین خواست تا امنیت شهروندان ژاپنی را تضمین کند.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرده است. گفته می‌شود محتوای برخی تماس‌ها انتقاد از آزادسازی آب‌های رادیواکتیو تصفیه شده فوکوشیما در دریا بوده است.

پس از زلزله و سونامی فاجعه‌بار سال ۲۰۱۱ در ژاپن، نیروگاه فوکوشیما تخریب شد و به شدت آسیب دید. ژاپن با مقدار زیادی آب راکتور‌های آسیب دیده را خنک نگه می‌داشت، اما اکنون دیگر محلی برای نگه‌داری این میزان آب ندارد. این کشور می‌گوید آب‌های آلوده به رادیواکتیو را به وسیله سیستم پیشرفته پردازش مایعات تصفیه کرده و زیر نظر آژانس بین الملل انرژی اتمی در طول چندین سال آن را به صورت تدریجی در آب دریا رهاسازی می‌کند. 

این اقدام به شدت مورد انتقاد کشور‌های شرق آسیا قرار گرفته است. شهروندان کره جنوبی نیز در همین راستا هفته گذشته دست به اعتراض زده و خواستار لغو طرح ژاپن برای آزادسازی پساب فوکوشیما شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۸ ۰۷ شهريور ۱۴۰۲
دریا شده زباله دونی جهان اوایا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۷ ۰۷ شهريور ۱۴۰۲
آژانس نباید تایید می‌کرد و تاسیسات باید تو ژاپن دفن میشدن
آخرین اخبار