نخست‌وزیر سابق لهستان، دولت را به «کمک‌جویی» از گروه واگنر متهم کرد

نخست‌وزیر سابق لهستان حزب حاکم قانون و عدالت در این کشور را به استفاده از تاکتیک‌های گروه واگنر روسیه متهم کرد.

«دونالد تاسک» نخست‌وزیر سابق لهستان، در پیامی توییتری اعلام کرد که حزب حاکم قانون و عدالت (PiS) پیش از انتخابات مهم پارلمانی از تاکتیک‌های ترسناک شرکت نظامی خصوصی واگنر (PMC) استفاده کرده است.

به گزارش آرتی، تاسک در این پیام از حامیان خود خواست تا در تجمعی در ماه اکتبر شرکت کنند. «ماتئوش موراویسکی» رئیس فعلی دولت، توسک را موجودی متعلق به بوروکراسی اتحادیه اروپا می‌داند که از تهدید‌ها غافل است.

تاسک به ادعا‌های قبلی موراویسکی مبنی بر این‌که حدود ۱۰۰ عضو شرکت نظامی خصوصی مستقر در بلاروس به سمت مرز لهستان راهپیمایی می‌کردند، اشاره کرده است. مینسک نگرانی‌های لهستان دراین زمینه را جدی نگرفت و «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس اظهار داشت که نیرو‌های واگنر مشغول آموزش سربازان بلاروس هستند.

پس از انتشار این پیام توییتری، موراویسکی مدعی شد که تاسک نسبت به تهدیداتی که لهستان با آن روبه‌رو شده بود غافل است.

پیش‌تر از این نخست‌وزیر لهستان در سخنانی مدعی استقرار تعداد بیشتری از شبه‌نظامیان گروه واگنر در نزدیکی مرز‌های خود شد و گفت: «وضعیت به‌طور فزاینده خطرناک‌تر می‌شود. به احتمال زیاد آن‌ها (شبه‌نظامیان واگنر) به عنوان محافظ مرزی بلاروس عمل خواهند کرد و به مهاجران غیرقانونی کمک می‌کنند تا به قلمرو لهستان بیایند و بی‌ثباتی ایجاد کنند.»

دولت مینسک که از متحدان نزدیک به مسکو محسوب می‌شود، لهستان را متهم کرده که تبعیدی‌های بلاروسی را پناه می‌دهد تا به آن‌ها برای شورش و کودتا در بلاروس آموزش دهد. دولت بلاروس گفته است که از نزدیک، اقدامات شبه‌نظامیان را تحت نظارت دارد و تأکید کرده است که شبه‌نظامیان بلاروسی در اردوگاه‌های آموزشی در اوکراین، لتونی، لیتوانی و جمهوری چک مستقر هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار