مقام روس: شرکت‌های آلمانی عجله‌ای برای خروج از روسیه ندارند

سفیر روسیه در آلمان می‌گوید که روسیه همچنان یک بازار جذاب برای شرکت‌های خارجی است.

«سرگئی نچایف» سفیر روسیه در آلمان در مصاحبه‌ای با وب سایت خبری لنتا (Lenta) گفته که اقتصاد روسیه علیرغم تحریم‌ها با ثبات بوده و شرکت‌های آلمانی با وجود فشار‌های دولت در برلین تمایلی به ترک بازار ندارند.

این مقام روسیه در بخشی از مصاحبه گفت: «اقتصاد آلمان وارد مرحله رکود فنی شده است و چشم انداز آن افسرده کننده است. تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال جاری ۰.۳ درصد کاهش یافت، و در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ کاهش  ۰.۵ درصدی داشت. برعکس، اقتصاد روسیه که تحت تاثیر تحریم‌های بی‌سابقه غرب قرار گرفته است، ثبات و رشد را نشان می‌دهد. فعالان اقتصادی آلمان این را می‌بینند و علیرغم فشار‌های سیاسی زیاد، عجله‌ای برای قطع روابط با بازار روسیه ندارند. تولید ناخالص داخلی روسیه در پنج ماه اول سال جاری ۰.۵ درصد افزایش یافت و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۳ بیش از ۲ درصد افزایش یابد.»

نچایف در ادامه تاکید کرد که روسیه همچنان از «عمل‌گرایی، مشارکت‌های برابر و سودمند متقابل» در معاملات خود با شرکای خارجی دفاع می‌کند و افزود: «در‌های ما به روی کسانی که به اصول مشابه ما پایبند هستند باز است. به کسانی که رفتند می‌گوییم: اگر خلأ باشد، چیزی آن را پر می‌کند و بازگشت به بازار ما بسیار سخت‌تر از ترک آن خواهد بود.»

تعدادی از شرکت‌های غربی، از جمله غول بیمه آلمان آلیانز و خودروساز فولکس واگن، اعلام کردند که قصد دارند بازار روسیه را در بحبوحه تحریم‌های غرب که در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین ایجاد شده، ترک کنند. بیشتر آن‌ها بدتر شدن شرایط تجاری را دلیل انصراف عنوان کردند. البته با توجه به ردیاب مدرسه اقتصاد کی‌یف (Kiev School of Economics)، تنها حدود ۱۰ درصد از شرکت‌های خارجی با شرکت‌های تابعه در کشور تا کنون این کشور را ترک کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار