مکرون: با تاسیس دفتر ناتو در ژاپن مخالفیم

رئیس‌جمهور فرانسه به ناتو اعلام کرد با تاسیس دفتر این ائتلاف در ژاپن مخالفت است.

یکی از مقامات دفتر رئیس‌جمهور فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، به «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، مخالفتش با تصمیم این نهاد برای افتتاح دفتر در توکیو را ابراز کرده است.

به گزارش ژاپن تایمز این مقام با بیان آنکه ناتو یک ائتلاف نظامی است و هدف آن برقراری امنیت در منطقه آتلانتیک شمالیست، گفت: «فرانسه از طرح تاسیس دفتری برای ناتو خارج از این منطقه را حمایت نمی‌کند. از نظر ما طرف ژاپنی هم به ایده تاسیس دفتر ناتو در توکیو پایبند نخواهند ماند.»

 ناتو که در سال ۱۹۴۹ تأسیس شد، و از زمان پایان جنگ سرد، عملیات خود را به مناطقی خارج از اروپا مانند «افغانستان، عراق و لیبی» گسترش داده است.

در مقابل یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این طرح گفت: «ما از تقویت همکاری ناتو و متحد خودمان یعنی ژاپن حمایت می‌کنیم.»

قدرت گرفتن چین در شرق آسیا باعث شده تا کشور‌های این منطقه نگران شوند و از همین رو ژاپن به عنوان نزدیک‌ترین متحد آمریکا در آسیا می‌کوشد با نزدیک شدن به ائتلاف‌های نظامی غرب- از جمله سازمان ناتو- در مقابل پکن ایجاد بازدارندگی کند.

در همین راستا «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن، در نظر دارد در تاریخ ۱۱ و ۱۲ جولای در نشست آتی رهبران ناتو در «ویلنیوس» پایتخت لیتوانی شرکت کند. این دیدار با هدف معطوف کردن نظر کشور‌های غربی از جنگ اوکراین به سمت شرق آسیا و تهدید چین انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار