ترکیه: اقدام سوئد در توهین به قرآن برای ناتو دردسرساز خواهد شد

وزیر خارجه ترکیه به دلیل وقوع اتفاقات تحریک‌آمیز و توهین به قرآن کریم در سوئد، از استکهلم انتقاد کرد.

اعطای مجوز پلیس سوئد برای هتاکان به «قرآن کریم» کتاب مقدس مسلمانان جهان در روز عید قربان در استکهلم، باعث خشم کشور‌های اسلامی شده است. این در حالی است که سوئد طی یک سال اخیر به طور مداوم از ترکیه خواسته است با عضویت این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت کند، اما آنکارا به دلیل سیاست‌های استکهلم تاکنون از این کار سرباز زده است. 

به گزارش تله تریدر، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) با محکومیت مجدد توهین به قرآن کریم در استکهلم، آن را یک حمله زننده به عقاید مسلمانان جهان خواند. 

وی در ادامه با انتقاد از دولت سوئد در این زمینه، گفت: «استکهلم علی‌رغم هشدار‌هایی که ما پیش‌تر درباره وقوع این حوادث داده بودیم اقدام به اعطای مجوز برای توهین به قرآن کریم در روز عید قربان در مقابل بزرگترین مسجد این کشور کرد.»

فیدان با اشاره به تلاش استکهلم برای پیوستن به ائتلاف ناتو، افزود: «حقیقت این است که ناتوانی سوئد در جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیز باعث ایجاد مشکل در سازمان ناتو خواهد شد.»

وی با مطرح کردن این پرسش که آیا پیوستن سوئد به ناتو یک اقدام مفید است یا باعث تحمیل یک بار اضافی به این ائتلاف نظامی می‌شود، تأکید کرد: «اکنون بیش از پیش نیازمند بحث درباره این سوال هستیم.»

فنلاند و سوئد پس از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به تغییر رویکرد بی‌طرفانه خود که حتی در طول جنگ سرد نیز بر آن تأکید داشتند، خواستار پیوستن به ائتلاف نظامی غرب شدند. به دلیل منشور ناتو که در آن عضویت هر کشور جدید نیازمند موافقت تک تک اعضاست، ترکیه و مجارستان تاکنون از تصویب عضویت سوئد در این ائتلاف در پارلمان‌های خود خودداری کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۳ تير ۱۴۰۲
مرگ بر دشمنان اسلام و قرآن
آخرین اخبار