ترکیه: سوئد برای جلب نظر آنکارا باید اقدامات بیشتری انجام دهد

وزیر خارجه ترکیه موافقت آنکارا برای عضویت سوئد در سازمان ناتو را منوط به انجام اقدامات بیشتر کرد.

روند عضویت کشور‌ها در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بسیار طولانی است. بر اساس منشور ناتو، تمامی کشور‌های عضو این نهاد نظامی دارای حق وتو بوده و روند عضویت اعضای جدید باید به تصویب پارلمان تک تک اعضا برسد. از این رو، گرچه فنلاند و سوئد با هم درخواست عضویت در سازمان ناتو را در سال گذشته میلادی ارائه کرده بودند، اما با سنگ اندازی ترکیه تنها فنلاند موفق شد به عضویت رسمی این نهاد نظامی درآید.

به گزارش تله تریدر، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) بدون ارائه جزئیات اعلام کرد: سوئد برای دریافت چراغ سبز آنکارا به منظور عضویت در سازمان ناتو نیازمند انجام اقدامات بیشتری است.

او تاکید کرد: ما از سیاست‌های در‌های باز ناتو حمایت می‌کنیم، همانطور که با تصویب عضویت فنلاند در پارلمان این موضوع را نشان دادیم. با این حال، فنلاند هم نیازمند انجام اقدامات بیشتر به منظور مقابله با تروریسم است.

چاووش اوغلو با اشاره به تلاش اعضای ناتو به منظور پایان بخشیدن به جنگ اوکراین افزود: نشست وزرای خارجه ناتو بر اهمیت مذاکرات و دیپلماسی برای پایان دادن به جنگ تاکید دارد. وزرای خارجه ناتو با دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین درباره جنگ صحبت کردند و همچنین در نظر دارند با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در این باره گفتگو کنند. ائتلاف ناتو در این زمینه توازن میان مسکو و کی یف را به خوبی حفظ کرد.

ترکیه سال هاست سوئد را متهم به پناه دادن به حزب کارگران کردستان (پ ک ک) می‌کند و موافقت با عضویت استکهلم در سازمان ناتو را منوط به مقابله با گروه‌های تروریستی کرده است. دولت سوئد به تازگی به منظور جلب حمایت آنکارا لایحه‌ای را به پارلمان ارسال کرده است که بر اساس آن حمایت از گروه‌های تروریستی در این کشور جرم محسوب می‌شود.

آنکارا در نشست سه جانبه‌ای که با فنلاند و سوئد درباره عضویت آن‌ها در سازمان ناتو داشت، از این دو کشور حوزه اسکاندیناوی خواست اقدام به استرداد عناصر تروریستی مستقر در خاک این کشور به ترکیه کنند.

برچسب ها: ترکیه ، سوئد ، سازمان ناتو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار