رایزنی وزرای خارجه ترکیه و آمریکا درباره مناقشه قره باغ و جنگنده اف ۱۶

هاکان فیدان و آنتونی بلینکن در یک مکالمه تلفنی درباره طیف گسترده‌ای از مسائل به رایزنی پرداختند.

آمریکا و ترکیه گرچه جزو متحدان نزدیک در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) محسوب می‌شوند، اما از زمان روی کار آمدن دولت اردوغان در ترکیه، روابط میان واشنگتن و آنکارا شاهد فراز و فرود‌های فراوانی بوده است و اختلافات دو طرف گاهی به حدی رسیده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا مجبور به تهدید توییتری ترکیه به اعمال تحریم شد.

به گزارش تل تریدر، هاکان فیدان، وزیر خارجه جدید ترکیه امروز (پنجشنبه) به صورت تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود گفتگو کرد. 

مقامات دو طرف از گفتگوی فیدان و بلینکن درباره طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله روابط دو جانبه، عضویت سوئد در سازمان ناتو، و حتی توافقنامه صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه خبر دادند. 

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: بلینکن در این تماس تلفنی انتخاب فیدان به عنوان سکاندار دستگاه سیاست خارجی ترکیه را تبریک گفت. وزرای خارجه دو کشور در این گفتگو پیرامون عادی سازی روابط میان ترکیه و ارمنستان، مناقشه قره باغ میان باکو و ایروان، و تمایل آنکارا برای خرید جنگنده‌های اف ۱۶ به رایزنی پرداختند. 

موضوع مخالفت ترکیه با روند عضویت سوئد در سازمان ناتو یکی دیگر از موارد رایزنی‌ها میان دو طرف بود. آنکارا با متهم ساختن استکهلم به پناه دادن به گروه‌های تروریستی از جمله حزب کارگران کردستان (پ ک ک)، خواستار همکاری سوئد در مبارزه با تروریسم به منظور موافقت ترکیه برای عضویت این کشور در سازمان ناتو است. 

بلینکن و فیدان طی این تماس تلفنی از آمادگی خود به منظور دیدار مستقیم در اسرع وقت خبر دادند. همچنین دو طرف از ادامه گفتگو‌ها درباره دستور کار‌های مشترک میان دو کشور حمایت کردند. 

پس از پیروزی دوباره رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، وی اقدام به ترمیم کابینه خود کرده است که در این میان هاکان فیدان جایگزین مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه پیشین ترکیه شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار