بررسی تأثیر جهانی شخصیت امام (ره) در شعر و ادبیات

تأثیر جهانی شخصیت امام (ره) در شعر و ادبیات در نشست ادبی «غروب آفتاب» بررسی شد.

به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره)، نشست ادبی «غروب آفتاب» با هدف بررسی  تأثیر جهانی شخصیت امام (ره) در شعر و ادبیات به همت محفل ادبی هاتف و به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی در ارومیه برگزار شد.

در این نشست ادبی دبیر محفل ادبی هاتف ضمن گرامیداشت سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد اظهار داشت: قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، اولین قیام خودجوش، واقعی، مردمی، اسلامی و بدون رهبری ملت ایران بود که کشتار بی رحمانه مردم توسط رژیم شاه را به دنبال داشت.

مصطفی قلی زاده علیار با اشاره به اینکه امام (ره) شاعر و صاحب دیوان بود، توضیحاتی پیرامون شخصیت امام (ره) در اشعار فارسی ارائه داد: شخصیت عرفانی و سیاسی امام (ره) در ادبیات ایرانی، اسلامی و جهانی، در تمامی ابعاد تأثیرگذار بوده و اشعاری به زبان‌های مختلف در وصف شخصیت ایشان سروده شده که در این اشعار از امام با تعابیری، چون انسان آزاده، رهبر امت اسلامی، بیدارگر اقالیم قبله و ... نام برده شده است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری، شخصیت امام (ره) را با بوعلی سینا و شیخ طوسی از بعد تسلط بر علوم اسلامی و انسانی مقایسه کرده است؛ لیکن، ابعاد شخصیت امام خمینی از ابن سینا و شیخ طوسی وسیع‌تر است.

دبیر محفل ادبی هاتف اظهار کرد: اشعار مرتبط با امام شامل سه دوره‌ی سروده‌های قبل انقلاب، دوران انقلاب و پس از رحلت امام (ره) می‌باشد که مجموعه شعر «امام حماسه‌ای دیگر» سروده مهرداد اوستا در هفتمین سالروز قیام ۱۵ خرداد از نمونه اشعار مربوط به دوره اول است؛ هم چنین، مجموعه اشعار شاعران در سوگ ایشان در کتابی با عنوان «ز اشک پرس حکایت» گردآوری شده است.

محبوب طالعی مدرس دانشگاه و محقق زبان‌های ایرانی نیز یکی دیگر از سخنرانان محفل ادبی غروب آفتاب بو که نکاتی پیرامون اشعار ترکی با محوریت امام (ره) بیان کرد و گفت: شخصیت امام (ره) و انقلاب در شعر ترکی نیز تأثیری ژرف داشته و مضامینی، چون جهاد تبیین، وحدت و یکپارچگی، شجاعت و ... در اشعار ترکی انقلابی مشهود است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.