صربستان: نخست‌وزیر کوزوو آرزو دارد زلنسکی آینده باشد

رئیس‌جمهور صربستان با پیش‌بینی وضعیت سخت درگیری احتمالی با کوزوو، نخست‌وزیر کوزوو را مسئول دانست.

«آلبین کورتی» نخست‌وزیر کوزوو، در مصاحبه‌ای در حالیکه درگیری‌های خشونت‌آمیز بین پلیس محلی و معترضان در صربستان گزارش شد، به «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان، هشدار داد که تنش‌ها در استان جدا شده کوزوو ممکن است به دلیل اقدامات نخست‌وزیر این استان از کنترل خارج شود.

در مقابل ووچیچ هم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی صربستان پینک گفت: «سخت‌ترین وضعیت در کوزوو و متوهیا هنوز در پیش است. همه این‌ها به لطف اقدامات تحریک‌آمیز و رفتار وحشتناک و غیرمسئولانه آلبین کورتی است.»

رئیس‌جمهور صربستان در ادامه با بیان آن که «از ناامنی عمومی، بی‌ثباتی و درگیری‌های بزرگ» در استان جدا شده می‌ترسد، افزود: «می‌دانم که کورتی که باعث همه‌چیز شد نمی‌خواهد دست از این کار بکشد و بازنشسته شود، او آرزو دارد یک ولودیمیر زلنسکی دیگر باشد.»

ووچیچ سپس به تماس چندین نماینده اروپایی با او اشاره کرد و گفت که آن‌ها نسبت به وضعیت جاری در کوزوو ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند درگیری‌های خشونت‌آمیز بین پلیس محلی و صرب‌ها که اکثریت را در بخش شمالی منطقه تشکیل می‌دهند، گزارش شده است.

پیش از این نیز الکساندر ووچیچ در واکنش به خشونت پلیس کوزوو علیه صرب تبار‌های مقیم این منطقه به ارتش دستور داد در آماده باش باشند، رئیس‌جمهور صربستان نیز از مقامات ناتو خواست تا برای خاتمه دادن به خشونت علیه صرب تبار‌های کوزوو اقدامات فوری را لحاظ کنند.

مناطق شمالی کوزوو و متوهیا که بیشتر آن‌ها صرب‌تبار هستند در هفته‌های گذشته شاهد درگیری خشونت‌آمیز بین پلیس و صرب‌تبار‌ها بودند. در همین حال ناتو و چند کشور دیگر نیز از روز دوشنبه هفته گذشته رزمایشی دو هفته‌ای در بالکان آغاز کردند که حدود ۱۰ هزار نفر در آن شرکت کردند.

از سال ۲۰۰۸ پس از آنکه کوزوو استقلال خود را اعلام کرد، نزدیک به ۱۰ سال است که کوزوو و صربستان با حمایت اتحادیه اروپا مذاکره می‌کنند. اما صربستان همچنان کوزوو را به عنوان یک استان جدایی طلب می‌داند و شعله ور شدن آتش بین همسایگان بالکان ترس از بازگشت به درگیری را برانگیخته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار