رافائل گروسی: احتمال احیای برجام در آینده نزدیک، بسیار ضعیف است

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی چشم انداز بازگشت سریع طرفین به برجام را بسیار ضعیف دانست.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه سی بی سی کانادا گفت توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس در ماه مارس، گامی در مسیر صحیح بود و به نفع تمامی طرفین توافق هسته‌ای است که روند همکاری سازنده با ایران در پیش گرفته شود، اما احتمال احیای برجام در آینده نزدیک، بسیار ضعیف است. 

او در پاسخ به این ادعا که آژانس چه اقدامی برای مواجهه با ذرات اورانیوم غنی شده با غلظت بالا در نیروگاه هسته‌ای ایران اتخاذ خواهد کرد گفت: می‌دانید که مسئلهِ ایران با مشکلات یا شرایط مربوط به توافق معروفِ «برجام» ترکیب شده است، یعنی همان توافق ایران با اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان که اتحادیه اروپا هماهنگ کننده آن است. پس تمامی مسائل به نوعی به هم مرتبط شده اند و ما شاهد بوده ایم که هر دو طرف، بیشتر و بیشتر از یکدیگر فاصله گرفته اند و ایران هم فعالیت هایش را چند برابر کرده است. البته وقتی برجام را از دست بدهیم یا اگر در آستانه از دست دادن آن قرار بگیریم، ما هم بخش عمده‌ای از توانایی راستی آزمایی خودمان را که سازمان من از آن برخوردار است، از دست می‌دهیم. پس ما اطلاعات کمتری خواهیم داشت. البته این به آن معنی نیست که ما هیچ اطلاعاتی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران نخواهیم داشت، بلکه ما هنوز در آنجا حضور داریم و به بازرسی هایمان ادامه می‌دهیم، اما رژیم نظارتی ما محدودتر شده است. 

او با اشاره به سفری که ماه مارس به ایران داشت گفت: هدف از سفر این بود که به نوعی روند تنش زدایی شروع شود تا ایران از انجام اقدامات خاصی خودداری کند و آژانس هم بتواند به مرور بعضی از امکانات نظارتی اش را به دست بیاورد. این همان چیزی است که به آن دست یافتیم. پس معتقدم که این سفر و توافقی که در شروع مارس به آن رسیدیم، مفید بوده است. البته با این توافق به تمام آنچه می‌خواهیم نرسیده ایم، اما گامی در مسیر صحیح است و این اقدامی است که در حال حاضر در حال انجام آن هستیم.

گروسی در خصوص احیای برجام گفت: هنوز تصمیمی درباره بازگشت طرفین به توافق گرفته نشده است، اما در حال حاضر، چشم انداز بازگشت سریع طرفین به این توافق، بسیار ضعیف است. با وجود این، آنچه اهمیت دارد این است که تا حد امکان تعامل بین طرفین حفظ شود و در صورت امکان طرفین به میز مذاکره برگردند. اما اگر تعامل بین ایران و آژانس، نامطلوب ارزیابی شود و همکاری خوب نباشد، بخت (احیای توافق) به صفر می‌رسد. پس به نظرم برای همه ما بهتر است کاری کنیم که همکاری سازنده با جمهوری اسلامی داشته باشیم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد با توجه به جمع آوری دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی آژانس در سال گذشته میلادی، نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای ایران کاهش داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۰۷:۴۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
رافائل تو یک منصب داری نه بیشتر. العاقل یکفیه الاشاره. بقره.
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۰۸:۴۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
دوستان کمی واقع بین باشید دلالان و یا همان مزدوران اقتصادی کشورهای غربی مانند انگلیس (روباه پیر) با همین خبر باعث گران شدن دلار و سکه خواهند شد و نهایتا گرانی که بخصوص این روزها با پایین آمدن ارزش پول ملی گرانی اجاره منزل در ابر شهرهای ایران و یا حتی ده کوره های ابر شهر ها یا کلاسیک ترش شهرهای اقماری واقعا مردم را به اذیت می‌کند باید با رفتار خاص دیپلماتیک و یا ابزار های اقتصادی مانند دور زدن تحریمها چتری اندیشه شود که مردم فقر فقیر تر نشوند امیدوارم با نظر بنده که مشکل و معضل بسیاری از مردم از جان گذشته و وطن پرست و همیشه پشت نظام ، انقلاب و رهبری معظم آنهم با اخلاص کامل هستند موافق باشید که مسئولین نظام بیشتر از اینها یه این قشر بدهکار هستند . خداوند همه را توفیق دهد .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۲۳:۵۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
رافائل تو بجز رسیدگی به امور ایران کار دیگه ای نداری؟ خبر داری فرانسه اصلا بمب اتمی نداره؟ خبر داری که نه امریکا و نه اسرائیل هیچ بمب اتمی ندارن؟ والله و هفت آسمان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
این آقای گروسی با این کله گنجشکی چی حالیشه که در باره برجام سخن میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
فدای موی دماغ کودک چند ماهه ایرانی که برجام احیا نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
این گروسی وسازمانشان هروقت حس کنند ایران قصد افزایش غنی سازی ویامواردهسته ای را درسردارند سریعاازطریق ایادی نفوذی داخلیشان خبردار میشوند وسریعا دست بکارشده و بحث برجام را پیش میکشند وایران هم موقتا جهت حصول کار موقتا پاپس میکشندوامتیازات نظارتی بیشتری به آژانس میدهند وسپس همین گروسی مزدورازایران راهی رژیم کودک کش اسراییل میشه واخبارایران را دودستی تقدیمشان میکند، چندماه ازقضیه میگزرد وایرانیها متوجه میشوند بحث برجام فراموش شده تا میخوان اقدامی کنند مجددا سروکله گرگی گروسی پیدا میشه و فریبهای برجامی را پیش میکشند والخ،،، حالا تا چندسال دیگر این بازی موش کثیف امریکاواروپا با ایران گربه حرف شنوادامه خواهد داشت بدون هیچ دست آورد اقتصادی،،،،
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۴۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
عامل آمریکا لااقل مرد باش گروسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
حححححح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
الان اون قانون مجلس که جلوی مذاکرات را گرفته بود دیگه اجرا نمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
امید داریم تاصدسال توافق خواهدشد فعلا شما باآمدن ورفتن خوشحالمان کنید وماهم ازشرمندگی مثل سفرهای قبل جبران میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط نگفت کی اول از برجام لعنتی خسارت بار خارج شد.جناب ظریف پهلوان پنبه که گفته بود آمریکا نمی تواند خارج شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
بیا برو دنبال کارت عامو.ملت ایران رو الاف کردید.سرکار گذاشتید..عهد شکن و بد عهد بودید.ایران اندازه کل تاریخ غرب صداقت داشته.تازه سند طلب ایران هست نه بدهکاری...خودتونم مقصرید.با همون مصی علی‌نژاد و تفاله فراری بشینید که ملت ایران ۴۴ سال تو زباله ها انداختنشون
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۴۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
حق مسلم ایران عزیز هر چیزی هس بمب هس و غیره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۴۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
به نظرم ایستادگی و مقاومت
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۵:۳۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
پس لطفا صدایش را در نیاورید امروز توافق منطقه ای برای ما با ارزشتر از برجام است عده ای تازه به دوران رسیده تکنوکرات اعقاد داشتن که اگر مادر برابر دشمن غربی کوتاه بیایم چون انان آدم های منطقی بحساب می ایند با ما به شکل منصفانه برخورد خواهند کرد ولی برجام نشان داد که افکار انان افسانه ای پیش نیود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
غربیها ظاهری فریبنده دارند شما نگاه کنید در مقابل یک تحریم کوچولو از طرف روسیه میلیونها نفر از سرمای وگرسنگی مُردند که خودشان اقرار کردند که در مقابل کرونا کُشتار چند برابری داشته غربیها به باج گیری از نوکرانشان که در کشورهای مختلف جاسوسی میکنند زنده اند امثال بعضی نوکران داخلی ما
Germany
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
برجام بی برجام
آخرین اخبار