چین: آمریکا سابقه طولانی در نقض حقوق بشر دارد

سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید آمریکا کشوری با سابقه طولانی نقض حقوق بشر است که باید به نگرانی‌های جامعه جهانی در این خصوص پاسخ دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره بازدید کارگروه سازمان ملل از آمریکا حول محور رعایت برابری نژادی در این کشور گفت: «تا به امروز، حوادث مکرر خشونت نژادی پلیس و افزایش تبعیض علیه مردم آفریقایی تبار و سایر اقلیت‌ها [در آمریکا]وجود داشته است. تبعیض نژادی پلیس آمریکا به طور کامل بی رحمی این کشور در مورد حق زندگی افراد و مشکلات عمیق نژادی را آشکار می‌کند». 

به گزارش وبسایت وزارت خارجه چین، وی در ادامه گفت: «آمریکا یک کشور نمونه در زمینه حقوق بشر نیست، بلکه یک نمونه ضعیف با سابقه طولانی نقض حقوق بشر است. ما از آمریکا می‌خواهیم با جدیت به نگرانی‌های جامعه بین المللی پاسخ دهد، عمیقاً در مورد مشکلات جدی نژادپرستی، تبعیض نژادی و خشونت پلیس فکر کند و از مداخله در امور داخلی سایر کشور‌ها به بهانه حقوق بشر دست بردارد». 

از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه چین در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت از این رخداد استقبال می‌کند و تاکید کرد: «ما معتقدیم که این امر به اتحاد کشور‌های عربی، توسعه و احیای جهان عرب و صلح و ثبات در خاورمیانه کمک می‌کند». 

وانگ ونبین گفت ماه گذشته فرستاده ویژه دولت چین از سوریه بازدید کرده و در خصوص تسهیل بازگشت این کشور به اتحادیه عرب با مقامات سوریه گفتگو کرده است. همچنین فیصل مقداد، وزیرخارجه سوریه به دعوت وزیر امورخارجه چین، به زودی به پکن سفر خواهد کرد تا پیرامون بازگشت به اتحایه عرب، تبادل نظر کند. 

جنایات ناتو در یوگسلاوی را فراموش نمی‌کنیم

این مقام وزارت خارجه چین در انتها به بمباران یوگسلاوی اشاره کرد و گفت که در ۷ می ۱۹۹۹، ناتو به رهبری آمریکا سفارت چین در جمهوری فدرال یوگسلاوی را بمباران کرد و در نتیجه آن سه خبرنگار چینی کشته و بیش از ۲۰ دیپلمات چینی زخمی شدند.

او می‌گوید: «ما هرگز این جنایت وحشیانه ناتو به رهبری آمریکا را فراموش نخواهیم کرد». 

وانگ ونبین از رویکرد ناتو انتقاد کرده و آن را در جهت افزایش تنش‌ها دانست و گفت: «ناتو در حالی که ادعا می‌کند یک اتحاد دفاعی منطقه‌ای است، تنش‌های منطقه‌ای را افزایش داده و تقابل بلوکی ایجاد کرده است. پس از جنگ سرد، از بوسنی و هرزگوین تا کوزوو، از عراق تا افغانستان، و از لیبی تا سوریه، ناتو به رهبری آمریکا بار‌ها آتش جنگ را روشن کرده و درگیری‌ها را به مکان‌هایی در سراسر جهان کشانده است».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار