تاثیر مثبت حضور چین در منطقه غرب آسیا

کارشناسان با اشاره به فعالیت ها و میانجیگری های اخیر پکن، معتقدند حضور فزاینده چین در منطقه غرب آسیا می‌تواند ثبات بخش باشد.

نشریه نیشن چاپ پاکستان در گزارشی تحلیلی نوشت: امیر رانا، مدیر موسسه پاکستانی مطالعات صلح (پی آی پی اس)، در اظهارنظر درباره نقش مهم چین در پیشبرد روند ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین عربستان و ایران، نوشت: دیپلماسی چینی با عملکردی موثر نقشی ضروری در ایجاد توازن در نظم سیاسی جهان دارد. پاکستان با شراکت صادقانه در این تلاش‌ها معتقد است حضور فزاینده چین موجب کاهش تنش‌ها و برقراری صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) خواهد بود.

آشتی بین ایران و عربستان سعودی گواهی بر حضور فزاینده چین در خاورمیانه است. ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دوکشور به کاهش تنش‌های فرقه‌ای در میان کشور‌های اسلامی کمک خواهد کرد و فرصتی را برای همکاری اقتصادی و سیاسی فراهم خواهد ساخت. این توافق دستاورد‌های فوری و درازمدت انسانی، اقتصادی و سیاسی در منطقه خاورمیانه و جهان خواهد داشت.

مدیر موسسه پاکستانی مطالعات صلح بتازگی در مصاحبه‌ای گفت: هنوز زود است که بگوئیم پاکستان و هند نیز می‌توانند در همین مسیر پیش بروند و گفتگو‌ها را از سرگیرند، اما چنین رویداد‌هایی بطور قطع می‌تواند الهام بخش کشور‌هایی باشد که با هم اختلاف دارند.

او معتقد است حضور بیلاوال بوتو وزیر خارجه پاکستان در اجلاس ۵ مه شورای وزرای خارجه سازمان همکاری شانگ‌های در هند نتیجه تلاش چین بود. آن اولین سفر یک وزیر خارجه پاکستان به هند در بیش از یک دهه و در واقع رویداد نویدبخشی بود که مرهون تلاش چین و روسیه برای تسهیل این روند بود.

تعداد حملات تروریستی در پاکستان افزایش داشته است که به گفته امیر رانا، اکثر این حملات محدود به نواحی هم مرز با افغانستان بوده است و نیرو‌های امنیتی پاکستان عملکرد موثری در آنجا داشته اند.

وی با اشاره به مشارکت راهبردی جامع چین و پاکستان بویژه در زمینه مبارزه با تروریسم افزود، اجلاس بین وزرای خارجه چین، پاکستان و افغانستان در اسلام آباد منعکس کننده تعهد چین و پاکستان به ایفای نقش خود طبق نظر سازمان ملل است.

وزیر خارجه چین سعی کرد افغان‌ها را متقاعد کند به تعهدشان در مبارزه با تروریسم و برقراری آشتی سیاسی بطورجدی عمل کنند. چین متعهد به پیشبرد گفتمان و همکاری سه جانبه بین چین، افغانستان و پاکستان مبتنی بر اصول برابری، دوستی عملگرایانه و نفع دو جانبه است.

چین فعالانه در حال اجرایی کردن یک "ابتکارعمل امنیت جهانی" و برقراری نظم نوین در روابط بین الملل است. پاکستان شریک چین در این ابتکارعمل امنیت جهانی است و فعالانه همکاری‌های امنیتی را میان کشور‌های عضو طرح " یک کمربند یک جاده" توسعه داده است.

به گفته مدیر موسسه پاکستانی مطالعات صلح، توسعه همکاری‌های امنیتی موجب کاهش طیفی از مشکلات سنتی خواهد شد که پاکستان با آن مواجه بوده است از جمله در ارتباط با امنیت غذایی، امنیت آب و هوایی و امنیت دفاعی.

برچسب ها: چین ، غرب آسیا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار