طرز تهیه غازیاغی پلو فوق العاده مقوی و خوشمزه

غازیاغی یکی از گیاهان دارویی و بسیار مفید برای بدن است که شما می‌توانید با آن پلو تهیه کنید و به همراه مرغ یا گوشت یا گوشت قلقلی میل کنید.

غازیاغی یک گیاه گرم و خشک است و سرشار از ویتامین C می‌باشد که دارای خواص ضد عفونی کننده است و برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها و قارچ‌ها بسیار گزینه خوبی می‌باشد. مزاج این گیاه گرم است و دارای هورمون‌های گیاهی است و ترشحات داخلی را تنظیم می‌کند و شیر افزای خوبی است و به همین دلیل زنان باردار نباید از آن استفاده کنند، زیرا موجب سقط جنین می‌شود و لذا در هنگام زایمان موجب تسهیل در وضع حمل و کاهش درد و خروج نوزاد می‌شود.

در روستای چرگر این سبزی به صورت تازه و خشک یا فریز شده داخل آش و بورانی ریخته می‌شود و انواع کوکو‌ها را نیز با آن تهیه می‌کنند. از دیگر خواص غازیاغی می‌توانید درمان برص یا لکه‌های سفید پوستی، التیام درد مفاصل و روماتیم، ادار آور و تصفیه خون، کمک به درمان زخم معده و التهاب روده و بادشکن و ضدعفونی کننده کلیه و مثانه اشاره کرد.

مواد لازم

برنج ۲ پیمانه

غازیاغی ۲۰۰ گرم

کره ۱ ق غذا خوری

گوشت چرخ کرده ۱۵۰ گرم

پیاز ۱ عدد

سیر ۱ حبه

آرد نخودچی ۱ ق غذا خوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه غازیاغی پلو

غازیاغی را پاک کنید و ماننده تره سر و ته آن را بزنید و به ابعاد نیم سانت خرد کنید و دوباره بشورید و آبکشی کنید و روی یک پارچه پهن کنید تا خشک شود. سپس داخل یک تابه با حرارت ملایم بخارپز کنید و یادت تون باشد تا با حرارت ملایم بخارپز کنید و خودش آب می‌اندازد و در انتها کمی کره یا روغن اضافه کنید و کمی سرخ کنید و از روی حرارت بردارید.

در ادامه برای تهیه گوشت قلقلی، پیاز را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید آب پیاز را بگیرید و به همراه گوشت و ادویه‌ها و آرد نخودچی خوب ورز دهید و از مواد بردارید و گرد کنید و داخل تابه خوب سرخ کنید تا طلایی و خوشرنگ شود و کنار قرار دهید.

در ادامه برنج را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و بعد از نرم شدن آبکش کنید و کف قابلمه کمی روغن ریخته و ته دیگ دلخواه قرار دهید و کمی برنج ریخته و غازیاغی تفت خورده اضافه کنید و به صورت لایه‌ای بریزید و برنج را دم بگذارید و در انتها با گوشت قلقلی سرخ شده سرو کنید. نوش جان

فوت و فن‌های دستور پخت غازیاغی پلو

غازیاغی را زیاد سرخ نکنید که خشک شود و باید نرم بماند.

اگر از غازیاغی خشک استفاده می‌کنید کمی با آب خیس کنید تا نرم شود.

می‌توانید از مرغ سرخ شده نیز در کنار این پلو استفاده کنید.

منبع: برترین ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار