درخواست لهستان از آلمان برای ارسال جنگنده‌های میگ ۲۹ به اوکراین

ورشو از برلین خواسته است با ارسال جنگنده‌های میگ ۲۹ به اوکراین موافقت کند.

جنگ اوکراین در حالی به پایان سیزدهمین ماه خود نزدیک می‌شود که نیرو‌های روسی به دلیل قدرت توپخانه‌ای بیشتر نسبت به کی یف، دست بالا را در جبهه‌های شرقی این کشور دارند. با این حال، کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین، به آغاز عملیات تهاجمی این کشور برای بازپسگیری مناطق شرقی کمک کنند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت دفاع آلمان امروز (پنجشنبه) اعلام کرد لهستان از برلین خواسته است با ارسال جنگنده‌های قدیمی خود به اوکراین موافقت کند. این جنگنده‌ها شامل میگ ۲۹ ساخت شوروی سابق می‌شود. 

بوریس پیستوریس، وزیر دفاع آلمان به رسانه‌ها اعلام کرده است برلین به زودی تصمیم خود را در این باره خواهد گرفت. 

آلمان شرقی که تحت نفوذ شوروی سابق قرار داشت به تسلیحات ساخت این کشور از جمله جنگنده‌های میگ مجهز بود. پس از تخریب دیوار برلین و اتحاد آلمان شرقی و غربی در سال ۱۹۹۰، ارتش آلمان ۲۴ جنگنده میگ ۲۹ را به ارث برد. 

گرچه جنگنده‌های میگ ۲۹ در زمان خود بسیار پیشرفته محسوب می‌شدند، اما به دلیل تسلیحات پیشرفته غربی که در اختیار آلمان قرار داشت، این کشور در سال ۲۰۰۴ اقدام به ارسال ۲۲ جنگنده میگ ۲۹ به لهستان کرد. از دو جنگنده باقی مانده از این مدل نیز یکی به دلیل خرابی زمین گیر شد و دیگری در موزه برای بازدید عمومی قرار گرفت. 

اکنون ورشو از برلین خواسته است اجازه بازارسال این جنگنده‌های قدیمی را به اوکراین بدهد. از آنجا که لهستان خود عضو سازمان ناتو محسوب می‌شود، دارای اسکادران‌های متعدد از سری جنگنده‌های اف ۱۶ است. 

پیش‌تر آمریکا مخالفت خود را با درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به این کشور اعلام کرده بود. این در حالی است که لهستان از آمادگی خود برای در اختیار قرار دادن ناوگان میگ ۲۹ خود به کی یف خبر می‌دهد. از آنجا که خلبانان اوکراینی تجربه پرواز با این جنگنده‌ها را دارند، نیازی به گذراندن دوره آموزشی نداشته و جنگنده‌های میگ ۲۹ می‌توانند به سرعت از سوی نیروی هوایی این کشور مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار