انگلیس: تشدید هسته‌ای در جنگ اوکراین وجود ندارد

وزیر خارجه انگلیس پس از هشدار مقامات روسیه درباره مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده مدعی شد که آنها تسلیحات متعارف هستند.

پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از انگلیس به خاطر تامین مهمات تانک حاوی اورانیوم ضعیف شده برای نیرو‌های اوکراینی انتقاد کرد، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه گفت که هیچ تشدید هسته‌ای در جنگ اوکراین وجود ندارد.

به گزارش رویترز، انگلیس روز دوشنبه گفته بود که مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین را تامین می‌کند. این فلز سنگین در سلاح‌ها استفاده می‌شود، زیرا به دلیل چگالی و خواص دیگر راحت‌تر به تانک‌ها و زره‌ها نفوذ می‌کند.

اما پوتین روز سه‌شنبه برنامه‌های انگلیس برای ارسال چنین مهماتی به اوکراین را محکوم کرده و گفته بود که مسکو مجبور خواهد بود به این ترتیب واکنش نشان دهد، زیرا چنین تسلیحاتی "یک جزء هسته‌ای" دارند.

کلورلی در مراسم راه اندازی استراتژی فناوری بین المللی انگلیس مدعی شد: «هیچ تنش هسته‌ای وجود ندارد. تنها کشوری در جهان که در مورد مسائل هسته‌ای صحبت می‌کند روسیه است. هیچ تهدیدی برای روسیه وجود ندارد، این صرفا برای کمک به اوکراین برای دفاع از خود است.»

او افزود: فقط به دلیل اینکه کلمه اورانیوم در عنوان مهمات اورانیوم ضعیف شده وجود دارد، آن‌ها مهمات هسته‌ای نیستند، آن‌ها صرفاً مهمات متعارف هستند.

انگلیس چندین دهه است که از اورانیوم ضعیف شده در پوسته‌های زره پوش خود استفاده می‌کند و این گلوله‌ها را دارای قابلیت هسته‌ای نمی‌داند.

پیش از این سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که انگلیس "این تشدید تنش را به مرحله جدید و بسیار جدی می‌برد" در حالی که هیئت روسیه در ژنو، لندن را به طولانی شدن درگیری و باقی گذاشتن "هیچ فرصتی برای حل سیاسی و دیپلماتیک بحران اوکراین" متهم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار