«فلینی شرق» در سن ۸۴ سالگی درگذشت

«یورای یاکوبیسکو»(Juraj Jakubisko)، کارگردان و برنده بیش از ۸۰ جایزه بین المللی فیلم در پراگ درگذشت.

به نقل از ورایتی، «یورای یاکوبیسکو» (Juraj Jakubisko)، کارگردان، فیلمنامه نویس و فیلمبردار اسلواک که به دلیل اصالت بصری و رئالیسم جادویی که در آثارش مشهود بود، توانست عنوان «فلینی شرق» را از آن خود کند در سال ۱۹۳۸ در روستای «کویشوف» در شرق اسلواکی به دنیا آمد و در مدرسه هنر‌های کاربردی در براتیسلاوا، در رشته عکاسی ادامه تحصیل داد و سپس، در رشته کارگردانی فیلم درس خواند و از دانشکده فیلم و تلویزیون آکادمی هنر‌های نمایشی (FAMU) پراگ فارغ التحصیل شد.

او توانست با فیلم «سال‌های سرنوشت ساز» موردتحسین و شهرت جهانی قرار بگیرد و سپس، اولین فیلم بلند خود را تحت عنوان «سال‌های مسیح» را ساخت و در سال ۱۹۶۸، به خاطر اثر «بیابان‌گرد و کوچ‌نشین‌ها» به عنوان یکی از هنرمندان جوان، جایزه شیر کوچک جشنواره فیلم ونیز را کسب کرد.

در فاصله‌ای که ممنوع الکار شد و به سینمای مستند روی آورد، در سال ۱۹۷۹، فیلم «خانه بساز، درخت بکار» را ساخت و در آمستردام با واکنش‌های مثبتی روبرو شد.

«زنبور هزارساله»، از دیگر آثار این کارگردان بود که در سال ۱۹۸۴ با استقبال و موفقیت بزرگی روبرو شد و نه تنها تماشاگران، بلکه منتقدان هم، آن را تحسین کردند و «پر پریان» هم به عنوان یکی دیگر از آثار یاکوبیسکو با موفقیت همراه بود و موفقیت‌های او با فیلم «نشستن روی شاخه، لذت بردن از خودم» ادامه داشت که محصول سال ۱۹۸۹ بود و در سطح بین المللی مورد تحسین قرار گرفت تا جایی که توانست جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی مسکو را بدست آورد و پس از آن، کمدی طنز «گزارشی مبهم درباره پایان جهان» او صاحب ۴ جایزه شد.

«باتوری» محصول سال ۲۰۰۸، اولین فیلم انگلیسی زبان «یورای یاکوبیسکو» بود که در آن زمان، در زمره گران‌ترین محصول اسلواکی و چک به شمار می‌رفت و درواقع، موفقیت بزرگی در گیشه آن‌ها را به ثبت رساند که هنوز، بی سابقه است.

در سال ۲۰۰۰، این کارگردان توانست از نگاه روزنامه نگاران و منتقدان سینمایی به عنوان بهترین کارگردان اسلواکی قرن بیستم انتخاب شود و علاوه بر این، او نخستین کارگردانی از اروپای شرقی بود که در سال ۲۰۰۰، برنده مُهر طلایی جشنواره «فِست بلگراد» (FEST in Belgrade) شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار