رایزنی آمریکا با متحدانش برای تحریم چین

منابع آگاه از رایزنی آمریکا با متحدان نزدیکش برای تحریم چین در صورت حمایت تسلیحاتی پکن از روسیه خبر دادند.

بلاروس تنها کشوری در جهان است که به طور رسمی از روسیه در جنگ اوکراین حمایت کرده است. با این حال، کشور‌های غربی نگران هستند سایر کشور‌های جهان همانند چین نیز به جرگه حامیان مسکو بپیوندند. از این رو، واشنگتن و متحدانش به دنبال تحمیل هزینه بر پکن در صورت وقوع این احتمال هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چهار منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند: آمریکا متحدان نزدیکش را آگاه کرده است که خود را برای اعمال تحریم علیه چین در صورتی که این کشور به حمایت نظامی از روسیه در جنگ اوکراین اقدام کند، آماده کنند.

این رایزنی‌ها که اکنون در مراحل اولیه قرار دارد به منظور جلب حمایت طیفی از کشور‌ها به ویژه کشور‌های ثروتمند عضو گروه ۷ برای هماهنگ کردن حمایت‌ها برای هر گونه اعمال تحریم احتمالی علیه چین است. با این حال، هنوز مشخص نیست چه تحریم‌هایی را آمریکا در این باره در نظر دارد.

وزارت خزانه داری آمریکا که مسئول تعیین تحریم‌ها علیه کشور‌های خارجی است از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

آمریکا و متحدانش طی هفته‌های اخیر اعلام کرده اند چین در حال بررسی ارسال تسلیحات به روسیه به منظور حمایت از این کشور در جنگ اوکراین است؛ ادعایی که از سوی پکن رد شده است.

مقامات آمریکایی به طرف‌های چینی در این باره به شدت هشدار داده اند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با شی جین پینگ، همتای چینی خود به صراحت از این کشور خواسته بود از ارسال تسلیحات به روسیه خودداری کند. همچنین آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا در دیدار ۱۸ فوریه خود با همتای چینی اش در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به پکن درباره ارسال سلاح به روسیه هشدار داده بود.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز امروز (پنجشنبه) طی سخنرانی که در پارلمان این کشور داشت از چین خواست از ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اجتناب کرده و در عوض به اعمال فشار‌ها بر مسکو برای خاتمه یافتن این جنگ کمک کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار