مسکو: تغییر رویکرد آمریکا درباره اوکراین شرط از سرگیری «استارت نو» است

معاون وزیر خارجه روسیه تغییر سیاست آمریکا درباره اوکراین را پیش شرط اجرایی شدن دوباره پیمان استارت نو خواند.

حمایت‌های گسترده آمریکا و متحدانش از اوکراین در جنگ با روسیه باعث خشم مسکو و تجدید نظر این کشور در بسیاری از توافقات انجام شده با غرب شد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یکی از مهمترین گام‌های این کشور علیه آمریکا از تعلیق اجرای پیمان استارت نو خبر داد. تعلیق اجرای این پیمان که درباره کنترل تسلیحات هسته‌ای دو کشور است باعث ایجاد نگرانی از سوی کشور‌های غربی شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد تا زمانی که آمریکا در سیاست خود درباره اوکراین تجدید نظر نکند، مسکو نظر خود درباره تعلیق اجرای پیمان استارت نو را تغییر نخواهد داد.

ریابکوف تاکید کرد: تا زمانی که آمریکا رفتار خود را در قبال روسیه تغییر ندهد و تا زمانی که ما نشانه‌هایی از عقل سلیم را در آنچه واشنگتن در رابطه با اوکراین انجام می‌دهد مشاهده نکنیم، هیچ مجالی وجود ندارد که ما در تصمیم خود در رابطه با تعلیق اجرای پیمان استارت نو تجدیدنظر کنیم.

این مقام روس خاطرنشان کرد: دو کشور به گفتگو‌ها درباره مسائل پیرامون پیمان استارت نو از طریق کانال‌های خاص ادامه خواهند داد. مسکو تمایل داشت در مورد این پیمان با واشنگتن در موارد لزوم اقدام به برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات کند، اما در حال حاضر دیگر الزامی برای گفتگو‌های منظم وجود ندارد.

پیمان استارت نو در سال ۲۰۱۰ از سوی باراک اوباما و دمیتری مدودف، روسای جمهور وقت آمریکا و روسیه به منظور محدود کردن شمار تسلیحات هسته‌ای استراتژیک دو کشور به امضا رسید. این پیمان شامل بازرسی از زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور و نیز تبادل اطلاعات هسته‌ای میان دو طرف می‌شود.

پیمان استارت نو تا سال ۲۰۲۶ اعتبار داشت، اما پس از حمایت‌های آمریکا از اوکراین در نبرد با روسیه، پوتین در هفته گذشته با صدور فرمانی اجرای آن را به حالت تعلیق درآورد. تحلیلگران نظامی می‌گویند از بین رفتن پیمان استارت نو می‌تواند خطر جنگ هسته‌ای در جهان به ویژه در اوکراین را تشدید کند.

برچسب ها: روسیه ، آمریکا ، استارت نو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار