برگزاری رزمایش فیلیپین و آمریکا برای مقابله با چین

فیلیپین و آمریکا در نظر دارند بزرگترین رزمایش نظامی خود در چند سال اخیر را برگزار کنند.

پکن از دیرباز مدعی مالکیت بر بخش بزرگی از دریای چین جنوبی است؛ ادعایی که از سوی مقامات کشور‌های همجوار این دریا بار‌ها رد شده است. فیلیپین یکی از این کشورهاست. از آنجا که مانیل توانایی مقابله با قدرت چین را ندارد، تشکیل اتحاد با آمریکا یکی از راهکار‌های سیاستمداران این کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرمانده ارتش فیلیپین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد "آمریکا و فیلیپین بزرگترین رزمایش نظامی خود از سال ۲۰۱۵ تا به امروز را در سال جاری میلادی برگزار خواهند کرد. "

این رزمایش همزمان با تشدید تنش‌ها میان مانیل و پکن در دریای چین جنوبی برگزار می‌شود.

این رزمایش به منظور تقویت همکاری‌های نظامی میان فیلیپین و آمریکا در دوره ریاست جمهوری فردیناند مارکوس، رئیس جمهور تازه این کشور انجام می‌شود. مانیل از اقدامات پکن در دریای چین جنوبی نگران بوده و به تازگی در چند نوبت با محکوم کردن این اقدامات، از چین خواسته است از اقدامات تحریک آمیز در آب‌های مورد اختلاف اجتناب کند.

رزمایش بالیکاتان میان آمریکا و فیلیپین هر ساله در آب‌های این کشور برگزار می‌شود، اما مقامات نظامی می‌گویند در رزمایش امسال نیرو‌های بسیار بیشتری نسبت به ۹ هزار نظامی سال گذشته در آن مشارکت خواهند داشت.

رومئو برانر، فرمانده ارتش فیلیپین در این باره مدعی شد: تمامی این اقدامات نظامی و رزمایش‌ها در پاسخ به تهدیداتی انجام می‌شود که ما در آینده با آن‌ها مواجه خواهیم شد. این تهدیدات می‌تواند شامل بلا‌های طبیعی و یا اقدامات خصمانه انسانی همانند جنگ باشد.

پس از سفر سه هفته پیش لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به مانیل و کسب موافقت این کشور برای استفاده نظامیان آمریکایی از پایگاه‌های دریایی فیلیپین، روابط این کشور شرق آسیایی با چین تیره شده است. در ششم ژانویه گارد ساحلی چین اقدام به استفاده از لیزر علیه نیرو‌های فیلیپینی در مناطق مورد اختلاف دو طرف کرد که با واکنش وزارت خارجه فیلیپین همراه بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار