احتمال برگزاری نشست وزرای خارجه روسیه، ترکیه و سوریه در ماه فوریه

وزیر امور خارجه ترکیه از احتمال برگزاری نشست وزرای خارجه روسیه، ترکیه و سوریه در اوایل ماه آینده میلادی (فوریه) خبر داد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه امروز پنجشنبه گفت، نشست وزرای خارجه روسیه، ترکیه و سوریه ممکن است در اوایل فوریه برگزار شود، هنوز تاریخ نهایی مشخص نشده است.

به گزارش اسپوتنیک، چاووش اوغلو در یک جلسه توجیهی گفت: "ما در حال کار بر روی یک تاریخ هستیم، هنوز تاریخ نهایی وجود ندارد. شاید در ابتدای فوریه، برخی از پیشنهادات ما به طرف روسی بستگی دارد. ما روی آن کار می‌کنیم."

وزیر امور خارجه ترکیه پیشتر گفته بود دیدار سه جانبه وزیران امور خارجه روسیه، سوریه و ترکیه در نیمه دوم ماه ژانویه برگزار خواهد شد.

در همین حال یک منبع آگاه در دمشق خبر داد هنوز هیچ تاریخی برای دیدار وزیران امور خارجه سوریه و ترکیه تعیین نشده، زیرا دمشق با برگزاری این دیدار موافقت نکرده است.

به گفته این مقام ارشد که خواست نامش فاش نشود، تا زمانی که دو طرف بر سر اهداف چنین دیداری از جمله عقب نشینی نیرو‌های ارتش ترکیه از تمام خاک سوریه توافق نکنند، دمشق برگزاری چنین دیداری را نخواهد پذیرفت.

به گفته این مقام هدف دولت رجب طیب اردوغان از همگرایی با سوریه، دستیابی به اهداف خاصی است تا در انتخابات آتی ریاست جمهوری ترکیه از ان بهره ببرد، مسئله‌ای که برای دولت حائز اهمیت نیست.

در نشست دسامبر ۲۰۲۲ در مسکو بین وزرای دفاع و روسای سرویس‌های اطلاعاتی روسیه، ترکیه و سوریه ارزیابی‌های مثبتی صورت گرفت. در این بیانیه ابراز امیدواری شد که تداوم تماس‌های سه‌جانبه منجر به بهبود اساسی اوضاع در سوریه از جمله احیای تمامیت ارضی، حل مسئله پناهندگان و انجام وظایف در مبارزه با گروه‌های تروریستی بین‌المللی شود.

نشست سه جانبه سران در مسکو اولین دیدار وزرای دفاع ترکیه و سوریه در ۱۱ سال گذشته بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۲ دی ۱۴۰۱
ترکیه اینقدر گستاخ هست که قسمتی از کشور سوریه اشغال کرده و بابت این اشغالگری میخواد تاریخ باج خواهی تعیین کنه.ترکیه در منطقه شده مزدور آمریکا و رژیم موقت صیهونیستی و مجری دستورات اشغالگران دزد بر علیه مردم منطقه چه در زمینه اشغال اراضی و چه بستن حق آبه دیگر کشورها و باج خواهی از ملتهای منطقه.مرگ بر اردوغان دزد و اشغالگر
آخرین اخبار