تاکید مسئول رسیدگی به پرونده ترور سردار سلیمانی بر تحویل متهمان به ایران

کدخدایی گفت: آمریکایی‌ها باید به موضوع متهمان پرونده ترور سردار سلیمانی رسیدگی یا آنان را به جمهوری اسلامی ایران برای محاکمه مسترد کنند.

عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و مسئول پیگیری پرونده سردار شهید قاسم سلیمانی در نشست تخصصی " مدافعان حرم، مدافعان حقیقی حقوق بشر" با محور بررسی پرونده ترور سردار شهید سلیمانی در مشهد افزود: در بُعد بین المللی این پرونده، با توجه به کنوانسیون ۱۹۷۳ درخصوص رعایت حقوق و حرمت افراد در چارچوب مقامات بین المللی، اقدامات حقوقی اولیه انجام شده است.

او  که مسئولیت پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را برعهده دارد ادامه داد: برای پیگیری این پرونده چند مرحله را پیش رو داریم؛ یک مرحله در بُعد داخلی است که دادگاه‌های داخلی ما مشغول هستند و خوشبختانه هم در بعد حقوقی و هم در بعد کیفری، دادخواست تهیه شده است.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داد: علاوه بر این، کیفرخواستی آماده شده است که به زودی تقدیم دادگاه خواهد شد و در این کیفرخواست بیش از ۹۰ نفر از اتباع آمریکایی مورد اتهام واقع شده اند که باید رسیدگی شود.

کدخدایی با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته میان ایران با دولت و مقامات قضایی عراق بیان کرد: به دلیل اینکه محل وقوع این جنایت در عراق بوده است، طبیعتا عراق در این خصوص صلاحیت دارد، همچنین با توجه به اینکه اتباع آنان نیز به شهادت رسیده اند، در این راستا کمیته مشترکی میان دو کشور تشکیل شده است.

 او تصریح کرد: اعضای این کمیته امروز و فردا در ایران هستند و در این راستا جلسه چهارم این کمیته برگزار خواهد شد؛ ضمن اینکه برای تهیه مدارک و مستندات این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لاهوتی
۱۴:۴۷ ۲۱ دی ۱۴۰۱
جلسه با هزینه زیاد ولی بی برنامه و بدون هیچ خروجی مفیدی برگزار شد متأسفانه