گفتگوی وزرای امور خارجه ترکیه و روسیه درباره سوریه

سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو درباره حل و فصل بحران در سوریه تلفنی گفتگو کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک از گفتگوی تلفنی وزیران امور خارجه ترکیه و روسیه درباره سوریه خبر داد. براساس این گزارش از سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو درباره حل و فصل بحران در سوریه تلفنی گفتگو کردند.

وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد، در این گفتگو لاوروف با چاووش اوغلو درباره هماهنگی گام‌های پایان دادن به درگیری‌های سوریه رایزنی کرد.

این وزارتخانه تاکید کرد: وزیران یاد شده تبریک‌های سال نو را مبادله کردند و درباره طرح‌هایی برای همکاری (در حوزه) سیاست خارجی در سال ۲۰۲۳، از جمله هماهنگی بیشتر در زمینه فراهم کردن شرایط برقراری صلح در سوریه به تبادل نظر پرداختند.

وزیر خارجه ترکیه خبر داد که در این تماس تلفنی، با همتای روس خود تصمیم گرفته اند نشستی را بین مسئولان سوری و ترکیه ای برگزار کنند که احتمال زیاد در اواسط ژانویه خواهد بود. چاووش اوغلو در این خبر اشاره نکرده که محل برگزاری این نشست کجاست و قرار است اطلاعات تکمیلی در این زمینه در روزهای آینده منتشر شود.

ابتدای این هفته، رسانه‌های سوری به نقل از منابع ناشناس در دمشق گزارش کردند که در پی گفتگو‌های سه جانبه میان وزیران دفاع روسیه، سوریه و ترکیه که روز چهارشنبه در مسکو برگزار شد، آنکارا موافقت کرده است که نیروهایش را از اراضی سوری خارج سازد. این گفتگو‌ها نخستین نشست رسمی میان مقامات آنکارا و دمشق در ۱۱ سال گذشته به شمار می‌آید.

در همین راستا روزنامه الوطن سوریه به نقل از چند منبع نوشت: دیدار سه‌جانبه‌ای که در مسکو با میانجیگری روسیه برگزار شد، حاصل چند نشست بوده که پیش‌تر بین دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه برگزار شده است.

بر اساس این گزارش، رسانه‌های ترکیه به‌ ویژه منابع نزدیک به رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه از چند ماه قبل با انتشار مقالات، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی تلاش داشتند تا نشان دهند که مصلحت ترکیه در نتیجه تغییرات سیاسی و تحولات جهانی، همگرایی با دمشق است و بایستی اختلافات با این کشور کنار گذاشته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار