ادعای روزنامه سوری درباره موافقت ترکیه با خروج کامل نیروهایش از سوریه

روزنامه الوطن سوریه مدعی شد در نشست سه‌جانبه میان دمشق، آنکارا و مسکو، ترکیه با خروج کامل نیروهایش از خاک سوریه موافقت کرده است.

روزنامه الوطن به نقل از یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، ادعا کرد در نشست سه‌جانبه میان دمشق، آنکارا و مسکو که وزیران دفاع ترکیه، سوریه و روسیه در آن حضور داشتند، ترکیه با خروج کامل از خاک سوریه موافقت کرده است.

 طبق ادعای این رسانه، آنکارا همچنین بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید کرده و دو طرف درباره اجرای توافقی که در سال ۲۰۲۰ درباره بازگشایی جاده «ام۴» منعقد شد، بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

این منبع همچنین مدعی شد که طرف‌های گردآمده در این نشست تأکید کردند که شبه‌نظامیان (پ. ک. ک) دست‌نشانده آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و بزرگترین خطر برای سوریه و ترکیه به شمار آیند.

پیشتر، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه ضمن اشاره به تمایل برای دیدار با همتای سوری خود عنوان کرد که همکاری ترکیه و سوریه می‌تواند منجر به بازگشت آوارگان سوری و تحقق صلح و همینطور حل و فصل اختلافات شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ۱۵ دسامبر گفت که به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشنهاد داده است تا دیداری بین سران ترکیه، روسیه و سوریه برگزار کند که پیش از آن نشستی با روسای سرویس‌های اطلاعاتی، دفاعی و امنیتی برگزار می‌شود. وزارتخانه‌های خارجه در ۲۸ دسامبر، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو مذاکرات سه جانبه‌ای را برای بررسی راه‌های حل بحران سوریه برگزار کردند. پس از آن وزارت امور خارجه سوریه این نشست را مثبت ارزیابی کرد.

اردوغان در ماه‌های اخیر به دنبال از سر گیری روابط با سوریه و دیدار با بشار اسد بوده است. این در حالی است که نیمه آذرماه امسال، اورهان میراوغلو، عضو حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه اعلام کرد که دمشق درخواست آنکارا را برای ترتیب جلسه روسای جمهور ترکیه و سوریه رد کرده است. وی خاطرنشان کرد که سوریه قصد دارد این دیدار را تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که قرار است در ژوئن ۲۰۲۳ برگزار شود، به تعویق بیندازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار