ابراز نگرانی رژیم صهیونیستی از حمایت ملت مغرب از آرمان فلسطین

مرکز مطالعاتی رژیم صهیونیستی از حمایت گسترده ملت مغرب از آرمان فلسطین در جریان جام جهانی فوتبال و پس از آن ابراز نگرانی کرد.

یکی از مراکز مطالعاتی رژیم صهیونیستی از حمایت گسترده مسلمانان و غیر مسلمانان در جام جهانی قطر به خصوص تماشاگران مغربی و تیم ملی فوتبال مغرب از آرمان فلسطین ابراز نگرانی و تأکید کرده است ملت مغرب بر عهد و پیمانشان در حمایت از آرمان فلسطین استوارند و برای خنثی سازی تأثیرات این حمایت نیز به مقامات صهیونیستی توصیه‌هایی ارائه کرده است.

روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت: نتایج پژوهش جدید «مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل» وابسته به دانشگاه تل آویو نشان می‌دهد جام جهانی قطر، مهر تأیید قاطع و محکمی بر این مطلب بود که ملت مغرب همچنان بر عهد و پیمان خود با ملت عربی فلسطین هستند و این حمایت گسترده مردمی از فلسطینیان یک چالش بزرگ در برابر حکومت‌های مغرب و اسرائیل محسوب می‌شود که از دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی توافقنامه عادی سازی روابط امضا کرده اند.

در این پژوهش آمده است: یکی از چالش‌هایی که اسرائیل مجبور خواهدشد برای آن چاره اندیشی کند حفظ جهش مثبتی است که در عادی سازی فرهنگی-دینی با مغرب به وجود آمده است. در دو سال گذشته از زمان امضای توافقنامه احیای عادی سازی روابط، دولت مغرب به تلاش هایش برای احیای میراث یهودی-مغربی سرعت بخشیده است با علم به اینکه محمد ششم شاه مغرب به طور مستقیم در این طرح دخیل است.

پژوهش مرکز مطالعات امنیت داخلی اسرائیل تاکید دارد که به امروز مغرب توانسته است بین تعهدش برای حمایت از این دو مسئله فلسطین و عادی سازی روابط با تل آویو توازن برقرار کند. حفظ ارتقای مثبت در توسعه عادی سازی روابط بین مغرب و اسرائیل یک مفهوم تلویحی نیست، زیرا چالش‌های بزرگی پیش روی این فرآیند و عملیات قرار دارد که رابطه مغرب با مسئله فلسطین در صدر آن قرار دارد علاوه بر اینکه مسئله دیگری وجود دارد که می‌تواند سایه منفی آن بر روی روابط بین دو طرف سنگینی کند و این مسئله نیز اقدام اسرائیل در به رسمیت شاختن حاکمیت مغرب بر صحرای باختری است.

این پژوهش افزود: مسئله صحرای باختری یک مسئله محوری در روابط خارجی مغرب محسوب می‌شود، زیرا مغرب از هم پیمانانش از جمله اسرائیل انتظار و توقع دارد که حمایتشان را از حاکمیت مغرب بر صحرای باختری اعلام کنند بنابراین کابینه جدید اسرائیل نیز ملزم است راهکاری برای این مسئله بلاتکلیف پیدا کند.

خلاصه آنکه پژوهش مرکز مطالعات اسرائیل به تصمیم گیران در تل آویو توصیه کرده است وضعیت حساس پادشاه مغرب در خصوص مسئله فلسطین را نیز مد نظر قرار دهند، زیرا می‌تواند بر روابط مشترک بین دو طرف تأثیر بگذارد.

در این پژوهش آمده است: تجربه گذشته تأیید می‌کند تشدید خشونت که این تصور را به وجود می‌آورد اسرائیل از آن برای تغییر وضع کنونی در قدس اشغالی استفاده می‌کند بر روابط بین رباط و تل آویو تأثیر منفی خواهد گذاشت. کابینه جدید اسرائیل باید از دامن زدن به اختلافات دینی در قدس بپرهیزد و برای جلوگیری از سناریو‌های مختلف تنش آفرینی آماده باشد و در عین حال به سبب جایگاه ویژه مغرب در خصوص مقدسات اسلامی در قدس، کابینه بنیامین نتانیاهو باید راه‌ها را برای دادن امکان مداخله فعال شاه مغرب در این شهر مقدس را بررسی کند و این کار را با هماهنگی مستقیم با اسرائیل، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطینی انجام دهد.

این مرکز همچنین به کابینه اسرائیل توصیه کرد به اتکایش به سنت‌های مشترک بین مغرب و اسرائیل به عنوان عامل ارتقای روابط بین دو طرف و مشخصا در زمینه مدنی و در صدر آن ورزش و آموزش عالی و هنر و فرهنگ ادامه دهد که از طریق آن امکان به نتیجه رساندن ارتباط متقابل فرهنگی وجود دارد تا روابط بین دو ملت مغرب و اسرائیل تقویت شود، زیرا افراط گرایی دینی بر اساس همه معیار‌ها تأثیر منفی دارد و با توافقنامه‌های «ابراهیم» مغایرت دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار