راهبرد جدید دولت عراق برای استقرار نیروی مرزبانی در مرز با ایران و ترکیه

دولت عراق راهبرد جدیدی را درخصوص تامین امنیت مرز‌ها با ایران و ترکیه با هماهنگی مقامات اقلیم شمال این کشور اعلام کرد.

تحرکات گروه‌های مسلح و جدایی طلب در اقلیم شمال عراق پرونده حساسی در روابط بغداد و تهران به شمار می‌رود. پس از درخواست‌های ایران برای خلع سلاح این گروه‌ها در چارچوب اجرای مفاد توافقنامه‌ای که دو ماه پیش، میان دو کشور امضا شد‏‍، دولت عراق از راهبردی جدید برای استقرار نیروهایش در خط صفر مرزی با هماهنگی اقلیم شمال عراق خبر داد.

به گفته عامر الفایض رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس عراق که پشت در‌های بسته به بررسی گلوله باران گروه‌های مسلح در اقلیم شمال عراق پرداخته است از دولت السودانی، نخست وزیر این کشور خواست به حضور این گروه‌ها پایان دهد.

سعود الساعدی، عضو مجلس عراق گفت: مجلس عراق همه ابعاد این موضوع را بررسی کرده و در صدد ارائه توصیه‌های مشخصی است. درگذشته نیز با دولت مرکزی تماس‌هایی صورت گرفته و هیئتی برای اعزام به اقلیم کردستان و بررسی امکان تحت کنترل گرفتن خطوط مرزی توسط نیرو‌های دولت مرکزی تشکیل شده است.

از سوی دیگر به گفته محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایران نیز یگان‌های زرهی و نیرو‌های ویژه خود را با هدف ممانعت از نفوذ تروریست‌ها و جدایی طلبان اعزام کرده است. درحالیکه تصمیم دولت عراق برای استقرار نیرو در مرزها، شجاعانه توصیف شده است، برخی به سبب پیچیدگی‌های سیاسی و امنیتی و اداری و فنی میان اقلیم شمال عراق و دولت مرکزی، درخصوص میزان کارآمدی این راهبرد برای متوقف کردن تحرکات گروه‌های مورد نظر ابراز تردید می‌کنند.

صباح العکیلی، تحلیلگر سیاسی در این خصوص گفت: طبق قانون اساسی عراق حضور گروه‌های تروریستی در خاک عراق یا استفاده از خاک این کشور به عنوان پایگاهی برای تعرض به کشور‌های همجوار ممنوع است.

العکیکی افزود: به اعتقاد من حضور این گروه‌های مخالف به روابط ما با ایران و امنیت ملی این کشور لطمه می‌زند. روابط مستحکم و قوی دیرینه با جمهوری اسلامی ایران که از عراق حمایت کرده است باید حفظ شود. ایران حتی از اقلیم شمال عراق در زمانی که به دست تروریست‌های داعش در آستانه فروپاشی بود؛ کمک کرد.

توافق ایران و عراق و اقلیم شمال عراق ممکن است نقطه آغاز خوبی برای جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها باشد. اما موضوع خلع سلاح این گروه‌ها همچنان در ابهام است و به همین سبب این پرونده در آینده، همچنان باز خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار