تمجید رئیس‌جمهور لبنان از نقش حزب‌الله در ترسیم مرز‌های دریایی

رئیس جمهور لبنان نقش حزب الله به عنوان عامل بازدارنده در مذاکرات غیرمستقیم برای ترسیم مرز‌های دریایی با اسرائیل، را مفید دانست.

میشل عون رئیس جمهور لبنان گفت که اکتشاف گاز، آخرین فرصت برای بهبود اوضاع اقتصادی لبنان است و نقش حزب الله به عنوان عامل بازدارنده در مذاکرات غیرمستقیم برای ترسیم مرز‌های دریایی با اسرائیل، مفید بود.

میشل عون در گفتگوی اختصاصی با شبکه المنار درباره روابطش با دبیر کل حزب الله گفت‏: باور‌های مشترک و ملی سیاسی موجب شده است تا با سید حسن نصرالله همگام باشم مثلا مفهوم مقاومت و همراهی با امور عادلانه از عواملی است که موجب تداوم این روابط است، این روابط هم همراه با شفافیت است، وقتی شرایط دشوار شد با هم همگامیم تا آن مشکل را از لبنانی‌ها دور کنیم.

وی سیاست را مانعی در مسیر روابط عاطفی و انسانی خود با خانواده ندانست و در ادامه با اشاره به حوادث پس از هفدهم نوامبر ۲۰۱۹ (اعتراضات داخلی در لبنان) گفت: هدف از این اتفاقات من بودم نه دولت، زیرا دولت پس از آن کنار رفت، اما این تحرکات باقی ماند، تمام تلاش ما این بود که شرایط بهتر شود، من با رفتارم فرد یا گروهی را نیازردم، آزادی که برای هموطنان بر جای گذاشتم به خودم آسیب رساند، زیرا خیلی از مردم مفهوم آزادی را نمی‌دانند و حتی گاه از آزادی برای بدگویی و خبرسازی بهره برداری می‌کنند، نمی‌دانند که آزادی مسئولیت آور است، با وجود دل آزاردگی از این اتفاقات تغییری در باورهایم ایجاد نشد. متاسفم که بگویم ثبات در عقیده و باور بسیار هزینه بر است، باور به اصول سیاسی موجب تغییرات اجتماعی است، شاید امروز چیزی به سود تو باشد، اما فردا به گونه دیگریست، زیرا زندگی پیوسته در حال توسعه است، سیاستمداران هم باید تابع تغییرات اجتماعی باشند نه آنکه در پی تغییر اصول و مبانی باشند.

وی به موضوع ترسیم مرز‌های دریایی اشاره کرد و گفت‏: این اتفاق، تفاهمی غیرعلنی بر سر استخراج نفت است، چون هر دو طرف به این امر نیاز داشتند و این نیاز موجب شد تا تفاهم به یک ضرورت تبدیل شود. در واقع شرایط مادی ما اجازه نمی‌داد چیز دیگری رخ دهد. اگر مذاکرات موفق نمی‌شد تهدیدی برای صلح بود، زیرا نمی‌توانستیم سرمایه‌های طبیعی خود را معلق کنیم، ما به این سرمایه نیاز داریم، سازوکار قدرتمندانه‌ای که لبنان در اختیار داشت موجب شد تا شک و تردید از میان برداشته شود.

میشل عون به نبرد فجر الجرود اشاره کرد و گفت: قدرت و آمادگی برای استفاده از قدرت، از ابزار‌های حل مشکل بود، ما خطر تروریسم را با قدرت از بین بردیم نه آنکه بخواهیم با نرمش در پی حل آن باشیم. استفاده از قدرت هم اثر گذار بود... قدرت بازدارنده در زمانی که مورد تجاوز باشی ضروری است، چنین ابزاری باید محافظ مرز‌ها و جامعه باشد.

میشل عون درباره دوران ریاست خود گفت: امیدوارم پس از من افرادی بهتر روی کار بیایند، اصلاحات برای برخی زیانبار است و به همین دلیل با آن مخالفت می‌کنند و این مشکلی است که ما در داخل داریم. پس از دوران ریاست جمهوری، سیاست را رها نخواهم کرد، اپوزیسیونی قوی تشکیل خواهم داد، چون اصلاحات در کشور به پایان نرسیده است، اوضاع اداری و مالی کشور، ویرانه است. البته در دوران من هم اپوزیسیون قوی برای اصلاحات وجود داشت، اما فرصت کم بود، چون دوران ریاست جمهوری دوره محدودی است.

رئیس جمهور لبنان درباره کشور بدون رئیس جمهور و کابینه، هشدار داد و گفت‏: حل شرایطی که در آن قرار داریم دشوار است، از نگاه من وقتی روند کار درست باشد مانعی برای تشکیل کابینه نخواهد بود، این ایده من در گذشته و حال است و دوستان ما در حزب الله نیز به این امر آگاهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۸ آبان ۱۴۰۱
خب فعلا که اونها باهم کنار اومدن و با استخراج نفت و گاز تو این وضعیت اروپا و زمستان و با کشوری کوچیک و جمعیتی به اندازه چند میلیون کمتر از فقط تهران ببینید چه درآمدی خواهند داشت ! نوش جونشون ولی خب حالا ما چکار کنیم؟! بازم همون مرگ بر اسرائیل کافیه یا لبنان 2 ریال به ما کمک میکنه درآینده؟! فکر نکنم !!!
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۱:۵۶ ۰۷ آبان ۱۴۰۱
جناب میشل عون کم لطف تشریف دارند.
نقش حزب الله مفید بود ؟؟؟!!! فقط همین ؟؟!!!

اگر حزب الله نبود ،اسرائیل برای شما یک قطره نفت و یگ سی سی گاز هم قائل نبود.
با عرض معذرت صریح می‌گویم:
اگر حزب الله نبود اسرائیل برای شما تره هم خورد نمی‌کرد.
اگر حزب الله نبود لبنان هم نبود.
همچنان که امام فرمود اگر سپاه نبود کشور هم نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۷ آبان ۱۴۰۱
جان ما فدای ارتش وسپاه، اگر این غیور مردان نبود ند شاید الان ما هم وضعیت مان بدتر از سوریه و عراق و افغانستان مى بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۷ آبان ۱۴۰۱
اگر حزب الله نبود لبنانی هم وجود نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۷ آبان ۱۴۰۱
بعضی از ایرانیا یاد بگیرن تا به سپاه وارتش وبسیج ونیروی انتظامی توهین نکنن
آخرین اخبار