تأکید رؤسای جمهور چین و ژاپن بر تحکیم روابط دوجانبه+ تصاویر

با فرا رسیدن پنجاهمین سالگرد عادی سازی روابط میان چین و ژاپن، رؤسای جمهور دو کشور در میانه تنش‌های اخیر، بر تحکیم روابط خود تاکید کردند.

امروز (پنجشنبه) ژاپن و چین پنجاهمین سالگرد عادی سازی روابط خود را جشن گرفتند. به همین مناسبت، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین بر اهمیت تقویت روابط خود در طول دهه‌ها تأکید کردند، اگرچه دو کشور هنوز با مشکلاتی روبرو هستند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارشی در خصوص فراز و نشیب روابط دو کشور نوشته است: ۲۹ سپتامبر ۱۹۷۲، کاکوئی تاناکا، نخست وزیر وقت ژاپن، و «ژو انلای»، نخست وزیر وقت چین، بیانیه‌ای را امضا کردند که در آن روابط خود را عادی اعلام کرده و متعهد به صلح و دوستی شدند. در این بیانیه، ژاپن از خسارات وارده به چین در زمان جنگ ابراز پشیمانی کرده و پکن را تنها دولت قانونی این کشور دانست.

با وجود عادی‌سازی روابط، دو کشور در طول ۵۰ سال همواره روابط پر فراز و نشبی را تجربه کرده اند. تنش‌های بین توکیو و پکن، ماه گذشته، پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان مورد مناقشه، افزایش یافت. پکن که می‌گوید تایوان بخشی از سرزمین چین است، در واکنش به نقض حاکمیت خود از سوی آمریکا، موشک‌هایی را در نزدیکی تایوان و در مجاورت منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن پرتاب کرد.

با این حال، امروز، رئیس جمهور چین در پیامی که به کیشیدا ارسال کرد، گفت عادی سازی روابط در سال ۱۹۷۲ «فصل جدیدی» را در روابط دوجانبه پکن و توکیو گشوده و از آن زمان دو کشور تبادلات و همکاری‌ها را عمیق‌تر کرده اند. او گفت برای توسعه روابط «اهمیت زیادی» قائل بوده و مایل است با کیشیدا «برای ایجاد روابطی که با الزامات عصر جدید مطابقت دارد» همکاری کند.

کیشیدا نیز در پیامی که بر روی یک صفحه بزرگ نمایش داده می‌شد، خطاب به رئیس جمهور چین گفت: «در حالی که روابط ژاپن و چین امروز گسترش پیدا کرده، اما همچنان با مسائل و نگرانی‌های متعددی روبرو هستیم». کیشیدا گفت امیدوار است «روابط سازنده و باثبات» را با چین توسعه دهد تا دو کشور بتوانند به صلح و ثبات منطقه کمک کنند.

گفتنی است، با وجود مشکلات سیاسی، روابط اقتصادی بین دو کشور در نیم قرن گذشته رونق گرفته و چین بزرگترین شریک تجاری ژاپن است. رسانه‌ها می‌گویند با وجود این نقطه عطف، مراسم امسال، فاقد حال و هوای جشن است؛ زیرا دو کشور بر سر جزایر مورد مناقشه دریای چین شرقی و نفوذ نظامی و اقتصادی فزاینده چین در منطقه با هم اختلاف دارند. ژاپن، چین را یک تهدید امنیتی می‌داند و برای مقابله با نفوذ فزاینده پکن در منطقه، روابط امنیتی و تجاری را با آمریکا و سایر کشور‌های اروپایی گسترش داده است. تشدید تنش چین‌ها بین چین و تایوان نیز نگرانی دیگری در منطقه است.

عادی‌سازی روابط چین و ژاپن

مراسم سالگرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار