رئیسی: تصمیم نهایی برای دستیابی به توافق هسته‌ای بر عهده آمریکاست

رئیس جمهور ایران در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در مصاحبه با الجزیره بر مواضع ایران و مسئولیت آمریکا درباره احیای توافق هسته‌ای تاکید کرد.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: در حال حاضر تصمیم نهایی برای رسیدن به توافق هسته‌ای بر عهده آمریکاست و لغو تحریم‌ها علیه ایران باید به همراه تضمین باشد.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه پیشبرد مذاکرات هسته‌ای در وین مستلزم حل و فصل مسائل پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، اظهار کرد: جهان غرب قبل از آنکه از ما توقف فعالیت هسته‌ای را مطالبه کند باید از اسرائیل که سلاح کشتار جمعی در اختیار دارد، چنین خواسته‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای نیاز است که مشکل تضمین‌هایی که خواسته‌ایم حل شود، افزود: ما برای دفاع از حقوق کشور و مردم ایران مصمم هستیم.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه مذاکرات مستقیم با آمریکا را بی فایده خواند و گفت: نیاز است آمریکا برای اعتمادسازی با ایران، تدابیری اتخاذ کند. اگر این کشور در پی توافق است چرا هم زمان با مذاکرات هسته‌ای تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کند؟

وی درباره مسائل منطقه‌ای هم گفت: مذاکرات ما با عربستان ادامه دارد. تا به الان این مذاکرات در پنج مرحله انجام شده است و این مذاکرات ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور ایران ادامه داد: اگر مداخله نیرو‌های خارجی نباشد می‌توان مشکلات منطقه را حل کرد.

آقای رئیسی همچنین درباره عراق گفت: خوشحال خواهیم شد که در عراق دولتی قوی روی کار بیاید. مردم عراق نباید اجازه دهند از این پس آمریکا در این کشور حضور داشته باشد. در موضوع عراق کشور‌های اروپایی با ما در ارتباط هستند، اما پاسخ ما این است که امور عراق به مردم این کشور ارتباط دارد.

وی درباره اوضاع یمن نیز گفت: برای آتش بس دائم در این کشور و ادامه گفتگو میان گروه‌های یمنی، نیاز است به محاصره یمن پایان داده شود.

گفتنی است نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین روز دوشنبه با محوریت اوکراین و ایران آغاز شد. «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در کنفرانس خبری خود در شورای حکام به تکرار مواضع ضد ایرانی این نهاد پرداخت و گفت: «هیچ پیشرفتی در تحقیقات جاری در فعالیت‌های هسته‌ای ایران حاصل نشده است. هرچه زمان می‌گذرد جمع‌بندی اختلاف پادمانی بسیار دشوار می‌شود، ایران باید در دادن دسترسی به ما برای دریافت اطلاعات بسیار شفاف عمل کند. شکاف اطلاعاتی ما درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حال عمیق شدن است.»

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این با اشاره به گزارش اخیر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که برقراری مجدد نظام راستی آزمایی پیشین مستلزم عمل کردن طرف‌های برجامی به تعهدات خود است و مطالب گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس تکرار موارد بی اساس قبلی با اهداف سیاسی بوده و هیچ نکته جدیدی جز بازی با عبارات برای اهداف خاص ندارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در کنفرانس مطبوعاتی دو روز پیش خود در سخنانی غیرمسئولانه مدعی شد: نبود اراده برای بازگشت به توافق هسته‌ای از سوی ایران، تلاش‌ها برای احیای آن را به تعویق انداخته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
آقای رئیسی جوری مذاکره نکنید که تحریم ها دائمی بشه فرصت کمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
عمو ما هسته گیلاسم نمیخوام ولی جاش گوشت و برنج بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
انشاله ماه دیگه توپ برجام درزمین ایران است وایران باید تصمیم بگیرد واین داستان همچنان ادامه دارد ،در این پاس کاری فقرا فقیر تر واغنیا غنی تر میشوند۰
Netherlands
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
سیاست های کثیف امریکا از استفاده بمب اتم در ژاپن٬ استفاده از بمب های اتش زا ناپالم در ویتنام تا انواع کودتا و کشتار ها در امریکای لاتین و اسیا بر کسی پوشیده نیست جز حامیان نوکرصفت شان. دمکراسی امنیت و حقوق بشر ادعایی امریکا پوچ توخالی و بهانه ای سیاسی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
به امید موفقیت مسئولين کشورمان در راه نجات ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
مرگ بر آمریکای دروغگو. مطمعن باشید آمریکا بازم میزنه زیر تعهداتش
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۴۳ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
شما اول مشکلات کشور خودتون رو حل کنید بعد به فکر حل مشکلات منطقه باشید
اول اعتماد مردم خودتون رو بدست بیارید بعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
بدم میاد از آدمهایی که نشستن کنج خونه و گوشی دست گرفتن و فقط آیه یاس میخونن.میخوای مشکلات خودتونو حل کنید پس اول از خودت شروع کن.بسم الله
Iran (Islamic Republic of)
حسن کاشانی فرد
۱۰:۴۱ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
سلام توافق با امریکا یعنی چی مردم ما عادت به گرانیها وتورم دارند ولش کنید برجام را آمریکا میخواهد ما همیشه تحت سلطه باشیم اینهمه پیشرفت کردیم مثل هوافضا موشکی پزشکی اووووو
؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
منم موافقم.نباید خودمونو جیره خوار آمریکا کنیم.باید تحمل کنیم تا کشوری مستقل و خودکفا برای فرزندانمون بسازیم.آمریکای دروغگو هیچوقت خوبی ما را نمیخواد
Germany
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
این لیچار را بار اربابانت کن که مبدع همه این به قول شما پیشرفت ها بوده و برای تداوم اقدرار خود انحصار علم و صنعت را خواهان هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
در واقع تصمیم نهایی برعهده روسیه است!!
Germany
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
در گام اول بر عهده غربگداها و منافقینی است همچنانکه روز اول این موریانه های تروریست موضوع را علنی کردند و در گام دوم برعهده دشمنان قسم خورده این گوهر 7 هزار ساله ایران است که سخت ترین بلایای تاریخ تمدن بشر را تاب آورده است
Iran (Islamic Republic of)
mamad
۱۴:۳۱ ۲۵ شهريور ۱۴۰۱
به نظر من تو یک فرد خائنی.چرا؟چون ازهمکاری صادقانه کشورهای بلوک شرق با ایران اسلامی به وحشت افتاده ای
آخرین اخبار