مسیر گردشگری مذهبی در امامزاده یعقوب هموار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان گفت:طرح توسعه و ساماندهی امامزاده یعقوب بررسی و راهکارهای لازم در جهت حفظ و حراست از ارزش تاریخی آن ارائه شده است.

صفوی گفت: احداث مجموعه اقامتی و تکمیل زیرساخت‌های مناسب در کنار زائرسرای موجود برای زوار حرم، تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار برای اراضی تحت تملک آستان مقدس و شهرداری، تولید محتواهای فرهنگی گردشگری مذهبی و همکاری در خصوص معرفی هرچه بهتر و بیشتر این امامزاده و جذب گردشگران مذهبی به حرم مطهر با جدیت و تعامل بیشتر با سایر دستگاه‌های دولتی باید انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: در راستای خدمات‌رسانی بهینه به گردشگران و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم جهت آسایش گردشگران مذهبی، علیرغم کمبود اعتبارات، مبلغی را برای محوطه‌سازی پیرامون امامزاده یعقوب شهر صائین قلعه پیش‌بینی و پیشنهاد می‌کنیم.

او ادامه داد: می‌توان در زمین بایر 10 هکتاری که در اطراف امامزاده وجود دارد یک مجتمع تفریحی با امکانات کامل را برای گردشگران و مردم این منطقه ایجاد کرد که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان قول مساعد برای صدور مجوز و کمک برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب آن را ارائه می‌دهد.

صفوی گفت: این اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دست استان در تلاش است با تدوین برنامه‌ای مدون گام‌های مؤثری را در راستای تقویت ظرفیت‌های حوزه گردشگری این امامزاده بردارد و بهسازی، محوطه‌سازی و ساماندهی امامزاده و بافت پیرامونی آن بعد از انعقاد قرارداد انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام شجاعی در این نشست در جوار امامزاده یعقوب شهر صائین قلعه گفت: امامزاده یعقوب یکی فضاهای عمومی تأثیرگذار در منطقه ابهر است که همیشه موردتوجه مردم است و ارزش‌های فرهنگی همچون آیین‌ها، عادات، سنت‌ها و خاطرات جمعی را در دل خود محفوظ داشته است و زمینه برای توسعه گردشگری مذهبی در استان را دارد و یکی از فرصت‌هایی است که اصولاً اشتغال‌ و ارزش‌افزوده پایدار را می‌تواند برای منطقه ایجاد کند.

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی خواستار حمایت از بخش گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های مرتبط با صنعت گردشگری شد و افزود: گردشگری مذهبی در شهر صائین قلعه می‌تواند با استفاده از ظرفیت امامزاده یعقوب توسعه یابد و یکی از ظرفیت‌های قابل‌توجه و البته مغفول مانده در جوار امامزاده یعقوب ایجاد مراکز خدمات‌رسانی بهتر و کامل‌تر است که این خود می‌تواند باعث ایجاد اشتغال جوانان در این مکان مذهبی شود.

او ادامه داد: گردشگری زيارتی، محور توسعه پایدار شهر صائین قلعه است و همه دستگاه‌های اجرايی استان وظیفه‌دارند تمام امكانات موردنیاز برای رونق يافتن بیش‌ازپیش اين بخش را فراهم آورند.

حجت الاسلام کرمی نیز در ادامه این جلسه از وجود 132 امامزاده و بقعه متبرکه در استان خبر داد و گفت: این تعداد امامزادگان در جای‌جای استان رنگی از اصالت و معنویت به این منطقه بخشیده است؛ که امامزاده یعقوب یکی از شاخص‌ترین امامزاده‌ها در استان زنجان و منطقه صائین قلعه است. متولی اصلی این امامزاده، اداره اوقاف و امور خیریه و اداره‌کننده آن نیز به‌صورت هیئت‌امنایی است که به‌طور مستقیم از سوی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه تعیین می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان افزود: بقاع متبرکه مکانی برای گردش، زیارت و سیاحت هستند لذا باید از این ظرفیت عظیم به‌خوبی استفاده کنیم.

اجرای طرح‌های بهسازی امامزادگان و بقاع متبرکه زمینه را برای دست‌یابی به اهداف گردشگری مذهبی فراهم خواهد کرد و باید از ظرفیت کامل این اماکن مقدس و مورداحترام مردم و همچنین موردتوجه گردشگران مذهبی و معنوی استفاده کرد.

فرماندار ابهر هم گفت: تکمیل پروژه امامزاده یعقوب صائین قلعه با توجه به ظرفیت بالای آن در حوزه طبیعت‌گردی و نیز مذهبی، این مکان را به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری استان تبدیل خواهد کرد و کمک‌های لازم برای زیرساخت‌های ضروری، تعریض جاده و نورپردازی این مکان مقدس انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام نوری هم در این جلسه گفت: طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی در حوزه زیرساخت‌های اساسی موردنیاز این امامزاده، ازجمله آب، برق، گاز و راه دسترسی مناسب انجام‌شده است اما نیازمند توجه جدی خیرین و ارگان‌های دولتی برای تکمیل پروژه امامزاده یعقوب این شهر هستیم.

امام‌جمعه صائین قلعه افزود: در حال حاضر نمای امامزاده ناقص مانده و حیاط آن نیز نیاز به کف‌سازی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.