معاون سیاسی وزارت امور خارجه:

ایده‌هایی برای جمع بندی مذاکرات داریم

علی باقری نوشت: در طول هفته گذشته، تبادل نظرهای جدی و سازنده‌ای با طرف‌های مقابل پیرامون مذاکرات وین انجام شده است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در صفحه شخصی خود نوشت: در طول هفته گذشته، تبادل نظرهای جدی و سازنده‌ای با طرف‌های مقابل پیرامون مذاکرات وین انجام شده و هماهنگ کننده ایده‌های خود را برای جمع بندی مذاکرات ارائه کرده است.

علی باقری در ادامه نوشت: ما نیز ایده‌هایی برای جمع بندی مذاکرات، هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.

مذاکرات لغو تحریم‌ها این بار به جای وین در دوحه برگزار شد و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به عنوان واسط ایران و آمریکا با علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه به گفتگو نشست.

چندی پیش مذاکرات لغو تحریم‌ها این بار به جای وین در دوحه برگزار شد و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به عنوان واسط ایران و آمریکا با علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه به گفتگو نشست.

گفتگویی که البته ایران طی تماس های تلفنی متعدد با مقامات خارجی دخیل یا غیر دخیل در مذاکرات آن را مثبت ارزیابی کرده و در طرف مقابل آمریکا آن را اتلاف وقت ! و فرصتی برای توافق دانسته که به هدر رفته و اعلام کرده واشنگتن در حال حاضر برنامه‌ای برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات با ایران را ندارد.

مذاکرات در مرحله‌ ایست که واشنگتن، ایران را به درخواست‌های حداکثری متهم کرده و خواستار گفت‌و‌گو های موشکی و منطقه‌ای نیز شده؛ متقابلا تهران هم آمریکا را مسبب وضع فعلی دانسته و اعلام کرده هیچ خواسته فرابرجامی ندارد اما می‌خواهد از توافق احتمالی انتفاع اقتصادی ببرد.

اتحادیه اروپا هم که از ۱۸ سال پیش تاکنون با آغاز مذاکرات سعدآباد به یک پای گفتگو‌های هسته‌ای تبدیل شده علی‌رغم خلف وعده‌هایی که در برجام انجام داد تلاش می‌کند شرایط فعلی را حفظ کرده و مذاکرات را زنده نگه دارد تا نهایتا تهران و واشنگتن به توافق رضایت دهند.

در این باره جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در روزنامه فایننشال‌تایمز درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نوشت: «بعد از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و آمریکا من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که فضای برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده است. من اکنون روی میز متنی گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده‌ است.این متن، بهترین توافقی است که من به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات آن را ممکن می‌بینم. توافق بی‌نقصی نیست اما در آن به همه عناصر ضروری پرداخته شده و در بردارنده مصالحه‌های سخت حاصل‌شده توسط همه طرف‌ها است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۰۹:۰۹ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
بگویید اید هایی برای سرگرمی ملت وگرنه فاتحه برجام خوانده شده وتحویل قبرستان گردیده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
میگذاشتید برای بعد از عاشورا ... از این محمل راهی بای رسوخ در افکار شما پیدا میکنند و شمایید که گزیده میشوید .. لطفا مواظب امثا ل گروسی باشید
اصلا این اقا در مذاکرات چه صیغهای هست
Lithuania
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
ایده بازی رو خوب بلدید، ولی در مقام عمل هیچ بخاری ازتون بلند نمیشه.
آخرین اخبار