رشیدی:

مشاوران خوبی در کنار مرادی حضور ندارند / بزرگتری در فدراسیون وزنه برداری وجود ندارد تا اختلافات را حل کند

سرمربی سابق تیم ملی وزنه برداری جوانان گفت: مشاوران خوبی در کنار مرادی حضور ندارند و هر کدام برای گرفتن پست و مقام دست به هر کاری می‌زنند.

علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه برداری به دلیل عملکرد ضعیف در چند هفته گذشته تحت فشار زیادی از سوی ملی پوشان، قهرمانان سابق و پیشکسوتان و کارشناسان این رشته قرار گرفته و به نظر می‌رسد مرادی فعلا قصدی برای اصلاح امور مشکلات ندارد. دوازدهم خرداد بود که اعضای تیم ملی وزنه برداری کشورمان به دلیل مشکلاتی که در اردوی تیم ملی وجود داشت تصمیم به ترک اردو گرفته و در همان روز دست به نگارش بیانیه‌ای علیه علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه برداری زدند.

آن‌ها از فعالیت و عملکرد رئیس این فدراسیون در ماه‌های اخیر انتقاد کردند، اما نه تنها مشکلات حل نشد، بلکه مرادی در پاسخ به این انتقاد‌ها محمد حسین برخواه، سرمربی تیم ملی وزنه برداری را هم از کارش برکنار کرد. حتی مرادی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اگر وزنه برداران هر چه زودتر به اردوی تیم ملی بر نگردند این فرصت را به جوانان خواهد داد تا آن‌ها خودی نشان دهند. همین صحبت‌های او با انتقاد بسیاری از پیشکسوتان و کارشناسان وزنه برداری مواجه شد.

به همین خاطر با حمید رشیدی سرمربی سابق تیم ملی وزنه برداری نوجوانان و جوانان گفت و گویی انجام دادیم.

عملکرد علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه برداری را در چند سال اخیر چگومه ارزیابی می کنید؟

ما در بخش مدیریت موضوعی داریم که می‌گوید هر مدیری برای اینکه دچار یکنواختی و روزمرگی نشود بعد از یک دوره باید جای خودش را به فرد دیگری دهد. همان طور که دوره ریاست جمهوری ۴ ساله است و بعد از آن درباره عملکرد آن فرد تصمیم گیری می‌شود یا ۴ سال دیگر رئیس جمهور می‌ماند یا باید جای خودش را به فرد دیگری دهد. در نهایت دوره ریاست جمهوری بعد از ۸ سال تمام می‌شود. در ورزش برای هر مدیری ۳ دوره ۴ ساله را در نظر گرفته اند و به نظر من هر مدیری در جامعه امروز هر چقدر هم توانایی و قدرت داشته باشد باید در ۸ سال خودش را نشان می‌دهد. مرادی الان بالای ۲۰ تا ۲۵ سال می‌شود که ریاست فدراسیون وزنه برداری را بر عهده دارد‌ و ای کاش او با صبغه مدیریتی خودش از ریاست فدراسیون وزنه برداری کنار می‌کشید. به نظر من مشاوران خوبی در کنار مرادی حضور ندارند و هر کدام برای گرفتن پست و مقام دست به هر کاری می‌زنند.


بیشتر بخوانید


سرمربی سابق تیم ملی جوانان

به نظر شما مرادی در فدراسیون وزنه برداری نقطه قوتی نداشته است؟

نه اینطور نیست او نقاط قوتی هم دارد. با توجه به اینکه من خودم در دهه ۷۰ ملی پوش وزنه برداری بودم، مرادی آن موقع با آوردن ایوانف موفق شد یک تکان اساسی به وزنه برداری ایران دهد. به طوری که ما تا قبل از آمدن ایوانف اصلا نمی‌دانستیم تمرینات وزنه برداری به چه صورتی انجام می‌شود. حتی نمی‌دانستیم از مکمل‌ها و دارو‌ها چه زمانی باید استفاده کنیم، همچنین برای اعزام به مسابقات بین المللی دچار مشکلات بودیم و یادم هست از هر ۴ مسابقه یک اعزام داشتیم. آن دوره بلغارستان و شوروی مهد وزنه برداری بودند و مرادی با آوردن ایوانف کار بسیار بزرگی انجام داد. دومین کار بزرگ او راه اندازی تیم ملی وزنه برداری بانوان بود که با تمام مشکلاتی که داشت راه اندازی شد.

چرا خیلی از پیشکسوتان و قهرمانان سابق وزنه برداری با مرادی دچار اختلاف شده اند؟

افرادی مثل حسین رضا زاده، کورورش باقری، حسین توکلی و حتی خود من همگی شاگردان علی مرادی هستیم. چرا او باید طوری رفتار کند که این قهرمانان مجبور شوند جلوی استاد خودشان بایستند؟ پیشکسوتان وزنه برداری وقتی می‌خواهند انتقادی کنند از لفظ استاد استفاده می‌کنند، زیرا منش پهلوانی وزنه برداری به ما یاد داده است که به بزرگ‌تر خودمان احترام بگذاریم. ما در گذشته دیدیم که وقتی رضازاده ریاست فدراسیون وزنه برداری را بر عهده داشت، مرادی علیه او صحیت‌هایی انجام داد و زمانی که خود مرادی ریاست این فدراسیون را در دست گرفت پیشکسوتان علیه او صحیت می‌کنند. افرادی که هم اکنون اطراف مرادی قرار دارند چه از نظر مربیگری و مسائل فنی و چه از نظر کادر اجرایی بسیار ضعیف هستند. در عموم مردم وقتی صحبت از وزنه برداری می‌شد همه آن را با نام علی مرادی می‌شناختند، اما الان می‌گویند چرا وضعیت وزنه برداری اینگونه شده و مریض شده است.

به نظر شما مرادی می‌توانست در فدراسیون جهانی صاحب کرسی شود؟

به نظر من او در این چند سال اخیر لیاقتش بود که یک کرسی بین المللی در فدراسیون جهانی وزنه برداری داشته باشد. وقتی ما به مسابقات آسیایی و جهانی اعزام می‌شویم مشاهده می‌کنیم که کسانی صاحب کرسی هستند که انگشت کوچک کوروش باقری و سجاد انوشیروانی هم نیستند، اما به خاطر لابی‌هایی که دارند صاحب کرسی شده اند. ما در ایران باید کمک کنیم که مرادی و امثال آن بتوانند در فدراسیون جهانی ایران را صاحب کرسی کنند.

مرادی چند روز پیش اعلام کرد اگر ملی پوشان به اردو بر نگردند افراد دیگری جایگزین می‌شوند، آیا این کار درستی است؟

به نظر من او حرف درستی نزده است. هر فردی که بخواهد کادر مربیگری را به دست بگیرد و این ملی پوشانی که هم اکنون در تیم ملی حضور دارند را کنار بگذارد در حق آن‌ها اجحاف کرده است. مگر ما چند نفر قهرمان داریم؟ از همین ۱۲ نفری که در تیم ملی حضور دارند ۴ نفر آن‌ها کسانی هستند که در مسابقات جوانان جهان در سال ۲۰۱۸ که من سرمربی آن‌ها بودم موفق شدند قهرمان جهان شوند. افرادی مثل مصطفی جوادی، رسول معتمدی، علی داودی، حسین سلطانی و امیر عزیزی نفراتی هستند که در مسابقات ۲۰۱۸ جوانان جهان موفق به کسب مدال شدند. حالا اگر بخواهیم آن‌ها را از تیم ملی کنار بگذاریم قطعا اشتباه بزرگی خواهد بود. من نمی‌دانم مرادی چه دیدگاهی دارد و چرا باید چنین صحبتی انجام دهد.

تیم ملی وزنه برداری

از موفقیت‌های خودتان با تیم ملی جوانان بگویید؟

من در سال ۲۰۱۸ زمانی که به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان انتخاب شدم خواسته‌هایی از مرادی داشتم و او هم بالای ۹۵ درصد خواسته‌های من را تامین کرد که موفق شدیم در مسابقات جوانان آسیا و جوانان جهان در سال ۲۰۱۸ به مقام قهرمانی دست پیدا کنیم. ما برای مسابقات آسیایی و جهانی در بخش جوانان ۲۰ نفر و در بخش نوجوانان ۱۰ نفر که روی هم ۳۰ وزنه بردار می‌شد را با خودمان به مسابقات اعزام کردیم که خوشبختانه از بین آن تعداد یک نفر هم دوپینگ نکرده بود. بعد از رفتن ما از تیم ملی در سال ۲۰۱۹ آزمایش دوپینگ یکی از وزنه برداران مثبت شد و در سال ۲۰۲۰ هم تعداد نفراتی که به تیم ملی بزرگسالان تزریق شدند بسیار کم شد. اگر هزینه و سرمایه را در بخش نوجوانان و جوانان کاهش دهید قطعا با ریزش مواجه خواهید شد. به همین دلیل است که الان کفگیر وزنه برداری به ته دیگ خورده است.

بعد از المپیک ۲۰۱۲ اتفاقاتی برای وزنه برداری افتاد توضیح می‌دهید؟

زمانی که کوروش باقری و حسین رضازاده با ملی پوشان المپیکی بعد از سال ۲۰۱۲ دچار اختلاف نظر شدند آنجا همه متفق القول اعلام کردند که در فدراسیون رضازاده بزرگتری وجود ندارد که اختلافات را حل کند. اگر در فدراسیون آن موقع یک بزرگتری بود می‌رفت با بهداد سلیمی و نواب نصیرشلال صحبت می‌کرد و اختلافات را برطرف می‌کرد. حالا که خود مرادی با ملی پوشان دچار اختلاف شده چرا بزرگی نمی‌کند و اختلافات را حل نمی‌کند؟ اینکه می‌گوید اگر به اردو نیایند آن‌ها را کنار می‌گذاریم اصلا حرف درستی نیست. ملی پوشان ما آدم‌های قدر شناسی و مطمئن باشید اگر ببنیند رئیس فدراسیون تلاش می‌کند تا مشکلات را برطرف کند از خواسته‌های خود کوتاه می‌آیند.

مرادی دیروز با یکی از رسانه‌های معاند مصاحبه کرد نظر شما در این مورد چیست؟

به نظر من او از روی سهل انگاری و فشار روحی و روانی که در این چند روزه روی او وجود داشته نتوانسته است متوجه شود که با چه کسی صحبت می‌کند. من فکر می‌کنم او غیر عمد با آن فرد صحیت کرده باشد، اما اگر می‌دانست و از روی عمد حرف زده فقط باید گفت وا مصیبتا. من زمانی که به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان فعالیت می‌کردم بار‌ها به مرادی گفتم که نیاز است در کنارش یک خبرنگار حضور داشته باشد تا اطلاعات را به گوشش برساند. این قبول نکردن کار باعث به وجود آمدن چنین کاری می‌شود و این نشان می‌دهد مدیریت مرادی در فدراسیون یک جایی گیر کرده و جلو نمی‌رود.

گزارشی از حمیدرضا کرمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار