ائتلاف متجاوز به یمن در اجرای بند‌های آتش بس به هیچ وجه جدی نیست

رسانه‌های یمنی تاکید کردند ائتلاف متجاوز سعودی به هیچ وجه در اجرای بند‌های آتش بس جدی نبوده و در خصوص آن کوتاهی می‌کند.

مقامات دولت یمن در صنعاء اعلام کردند هیچ جدیتی از ائتلاف متجاوز سعودی در اجرای بند‌های آتش بس در خصوص سفر‌های هوایی از فرودگاه صنعاء دیده نشده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره، از زمان توافق اخیر درباره تمدید دو ماهه آتش بس، هیچ سفر تجاری انجام نشده است. افزون بر آن، موانعی درباره سازوکار اجرای سفر‌ها و زمان بندی آن‌ها وجود دارد.

اسماعیل الشامی خبرنگار این شبکه گزارش داد: با اجرای آتش بس برای دو ماه دیگر، اوضاع همچنان در نوسان است و ائتلاف متجاوز همچنان بر همان مسیر دو ماه پیش گام برمی دارد. به طوری که نه تنها از زیر پا گذاشتن بند‌های مربوط به سفر‌های هوایی به فرودگاه بین المللی صنعا دست برنداشت، بلکه تاکنون به هیچ یک از تعهدات خود در دو ماه گذشته و همچنین دو ماه جدید پایبند نبوده و حتی موانع زیادی را در برابر سفر‌های تجاری قرار داده است.

خالد الشایف مدیر فرودگاه صنعا گفت: «ائتلاف متجاوز در سفر‌های فرودگاه بین المللی جدی نیست.» وی افزود: تاکنون فقط شش سفر به اردن و یک سفر به قاهره انجام شده است. این در حالی است که قرار بود ۲۵ سفر در دو مرحله آتش بس انجام شود. وی ابراز نگرانی کرد که ائتلاف متجاوز سعودی همان رفتار مرحله نخست آتش بس را در زمینه تعلل در انجام سفر‌های هوایی اتخاذ کند.

این در حالی است که فرودگاه صنعا در خصوص زمان بندی سفر‌ها به طور کامل از خود آمادگی نشان داد. به گفته مدیر فرودگاه، سازمان ملل برای انجام سفر‌های قید شده در آتش بس، به شکل مناسب بر ائتلاف متجاوز اعمال فشار نکرد.

در همین چارچوب، حسین العزی معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن ضمن ابراز نارضایتی در خصوص سازوکار‌های تعامل ائتلاف متجاوز در قبال سفر‌ها از فرودگاه بین المللی صنعا، بر لزوم خودداری از عمل بر اساس تمایلات خود و انجام دادن سفر‌ها و زمان بندی آن‌ها به شکل منظم تأکید کرد‎، زیرا این موضوع بار سنگینی بر دوش شهروندان یمنی است. به خصوص کسانی که از صنعا پایتخت یمن دور هستند.

گزارشگر این شبکه در ادامه تاکید کرد جدی نبودن ائتلاف متجاوز در اجرای بند‌های آتش بس انسانی تهدیدی برای ادامه نداشتن آن است، زیرا موافقت طرف ملی با آن با هدف کاستن از رنج‌های شهروندان، انجام دادن سفر‌های هوایی، بازگشایی راه‌ها و ورود کشتی‌ها انجام شد. در صورتی که این اتفاق‌ها نیافتد، علل و انگیزه‌های آتش بس از بین می‌رود و شرایط نامطلوب خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار