شکایت از شرکت های تسلیحاتی فرانسوی برای مشارکت در جنگ یمن

سه گروه مردم نهاد از چند شرکت تسلیحاتی فرانسوی به دلیل مشارکت در جنایت جنگی در یمن شکایت کردند.

سه گروه مردم نهاد روز پنجشنبه اعلام کردند، علیه شرکت‌های تسلیحاتی فرانسوی داسو (Dassault)، تالس (Thales) و شرکت MBDA France به دلیل «مشارکت در جنایات جنگی» در یمن، شکایت جنایی تنظیم کرده اند.

کانل لویت، عضو گروه مرکز حقوق بشر و قانون اساسی اروپا (ECCHR)، یکی از شاکیان این پرونده اعلام کرد،​ این شرکت‌ها تسلیحات‌ها را به ائتلاف (به رهبری سعودی) صادر می‌کنند، در حالیکه می‌دانند این ائتلاف از سال ۲۰۱۵ مرتکب جنایات جنگی شده است.

گروه ECCHR در کنار گروه حقوق بشری یمنی Mwatana و گروه فرانسوی Sherpa اعلام کرده است، جنگنده ها، موشک‌ها و سیستم‌های هدایت کنندهِ ساخت فرانسه در حملات هوایی این ائتلاف مورد استفاده قرار می‌گیرند که «ممکن است برابر با جنایات جنگی و جنایات علیه انسانیت باشند.» طبق اعلام این سه گروه، مدارکی از حملات علیه غیرنظامیان، خانه ها، بازارها، بیمارستان‌ها و مدارس وجود دارد.

لاویت برای مثال به اقدام شرکت داسو در فروش تسلیحات به امارات عربی متحده و تداوم تعمیرات جنگنده‌های میراژ ۵۹ اشاره کرد که اجرای چنین حملات هوایی را ممکن می‌کند.

وی افزود، فروش ۸۰ فروند جنگنده رافائل که در ماه دسامبر مورد توافق قرار گرفت نیز می‌تواند به عنوان «ترغیب» نقض قانون حقوق بشری بین الملل تلقی شود. اگر شما برای عاملان مظنون به ارتکاب جنایات مکرر، تسلیحات تامین کنید، بنابراین شما آن‌ها را به ارتکاب آن جنایات قادر ساخته اید.

ریاض و ابوظبی هنوز واکنشی به شکایت جنایی ثبت شده توسط این گروه‌ها نداشته اند.

برچسب ها: جنگ یمن ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار