سفر مخفیانه رئیس سازمان سیا به عربستان سعودی

منابع خبری از سفر از پیش اعلام نشده ویلیام برنز به عربستان سعودی و دیدار او با ولیعهد سعودی خبر دادند.

نشریه وال استریت ژورزنال در گزارشی اعلام کرد «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) ماه گذشته در سفری از پیش اعلام نشده به دیدار «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی رفته است.

مقامات آمریکایی و سعودی گفتند، «ویلیام برنز» ماه گذشته سفری از پیش اعلام نشده به عربستان سعودی برای دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی داشت و این سفر در راستای تلاش دولت بایدن برای ترمیم روابط با یک شریک امنیتی کلیدی در خاورمیانه انجام شد.

بنابر این گزارش، این دیدار در اواسط ماه گذشته میلادی (آوریل) در شهر ساحلی جده انجام شد. در حال حاضر جزئیاتی از آنچه برنز و ولیعهد سعودی درباره آن رایزنی کردند منتشر نشده است، اما تنش‌های اخیر بین واشنگتن و عربستان سعودی شامل تولید نفت، حمله روسیه به اوکراین، توافق هسته‌ای ایران و جنگ در یمن است.

یکی از مقامات آمریکایی درباره این دیدار گفت: «رایزنی خوبی بود، لحنی بهتر از تعاملات قبلی دولت آمریکا با عربستان سعودی به چشم می‌خورد.»

ویلیام برنز در حالی به عربستان سعودی سفر کرد که روابط واشنگتن و ریاض در پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر قرار دارد؛ به طور مثال، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، زمانیکه نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود، گفت که باید با عربستان درباره مسائل حقوق بشری مانند قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، مانند یک منحرف رفتار شود.

 هفته گذشته «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، نیز در اولین سفر خود پس از گذشت ۴ سال از مرگ جمال خاشقجی، به عربستان سعودی سفر کرد.

سفر اردوغان، هم که به دعوت ملک سلمان انجام شد، نقطه اوج تلاش چند ماهه برای بهبود روابط میان ترکیه و عربستان سعودی بود که شامل لغو محاکمهدر خصوص  قتل جمال خاشقجی هم می‌شود.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در اکتبر سال ۲۰۱۸ در کنسولگری ریاض در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسید.

دولت آمریکا در آن زمان با انتشار گزارشی درباره این قتل، اعلام کرد این قتل با دستور مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۲:۲۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
این سفر برای غارت چاه های نفت یمن بیچاره س. بقیه همه روپوشه.
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۱:۳۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
تا چند وقت پیش جواب تلفن بن سلمان را نمیدادن حالا برای نفت و منافعشون دوباره رفتن سمت عربستان و با این احمقهای شکم گنده درس عبرت نمیگیرن و باز دلار میریزن به پای آمریکا و این پروسه همچنان ادامه داشته و دادر و خواهد داشت !
یهحرف خوبی یکی تو تلوزیون بود زد نمیدونم کی بود و یادم نیست ولی گفت؛ اگر به مگس تونستید بفهمونید گل بهتر از زبالس به ....! حالا اگه به مگس تونستید بفهمونید به عربستان هم میتونید ولی نمیشه که نمیشه!
آخرین اخبار