رجب طیب اردوغان وارد عربستان شد

رئیس‌جمهور ترکیه در اولین سفر خود پس از گذشت ۴ سال از مرگ جمال خاشقجی، وارد عربستان سعودی شد.

منابع خبری از ورود «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، به عربستان سعودی در اولین سفر او به این کشور پس از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی، درسال ۲۰۱۸ خبر دادند.

به گزارش رویترز، سفر اردوغان، که دفتر وی گفته است به دعوت ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی انجام شده است، نقطه اوج تلاش چند ماهه برای بهبود روابط میان دو کشور است که شامل لغو محاکمه قتل جمال خاشقجی هم می‌شود.

فروردین ماه سال جاری پس از اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه درباره بهبود روابط با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، یک دادگاه ترکیه‌ای رسماً حکم توقف محاکمه غیابی عاملان قتل خاشقجی و ارجاع پرونده به دستگاه قضایی عربستان را صادر کرد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در اکتبر سال ۲۰۱۸ در کنسولگری ریاض در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسید.

مقام‌های آنکارا در واکنش به این قتل، دادگاهی غیابی برای محاکمه عاملان ترتیب دادند و این موضوع به همراه برخی دیگر از مسائل، روابط ترکیه و عربستان سعودی را به شدت تیره کرد.

دولت آمریکا نیز در گزارشی که درباره این قتل منتشر شد، اعلام کرد این قتل با دستور مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی انجام شد.

رجب طیب اردوغان به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی ترکیه در حال حاضر تلاش‌هایی را برای همگرایی با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس آغاز کرده و همچنین ابراز تمایل کرده است که روابط ترکیه با عربستان سعودی تقویت شود و سفر امروز نیز در راستای همین هدف انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
شیاد و پرمدعا ست
آخرین اخبار