آلمان: ترکیه از تحریک یونان خودداری کند

صدراعظم آلمان از ترکیه خواست تا در بحبوحه تحولات اوکراین، با اقدامات خود تنش میان آنکارا و آتن را افزایش ندهد.

سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد این کشور از ترکیه خواسته است تا اقداماتی انجام ندهد که به افزایش تنش میان آنکارا و آتن منجر شود.

به نقل از رویترز، سخنگوی دولت آلمان امروز (چهارشنبه) گفت، «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان، از ترکیه خواسته است تا مواضع خود را نسبت به یونان حفظ کند و موجب تشدید تنش‌ها بین دو کشور نشود.

این سخنگوی دولت در کنفرانس خبری امروز خود در برلین گفت: «صدراعظم آلمان بر این عقیده است که با توجه به شرایط کنونی و حمله روسیه به اوکراین، لازم است همه متحدان ناتو در کنار یکدیگر قرار گیرند و از تحریکات و افزایش تنش بین خود خودداری کنند. تهاجم به سمت حریم هوایی یونان و پرواز بر فراز جزایر یونانی کار درستی نیست، به نظر می‌رسد که نتیجه معکوس دارد و بر خلاف روح اتحاد است.»

این در حالی است که اندکی پیش «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، ضمن اعلام توقف مذاکرات میان ترکیه و یونان، گفت: «ترکیه مذاکرات با یونان را تا حدی به دلیل اختلاف با نخست‌وزیر یونان و همچنین آنچه آنکارا نقض حریم هوایی می‌نامد، متوقف می‌کند، این آخرین تغییر در روابط طولانی‌مدت این دو همسایه است.»

سال گذشته، پس از ۵ سال وقفه، این دو کشورِ عضو ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) مذاکرات خود را برای حل اختلافاتشان در دریای مدیترانه و سایر مسائل دوجانبه از سر گرفتند.

این اختلافات مدت‌ها پیش با اکتشافات نفت‌وگاز ترکیه در آب‌هایی که قبرس و یونان ادعا می‌کنند مناطق اقتصادی انحصاری آن‌هاست در مدیترانه شرقی آغاز شد و بعد از آن بر سر مسائل دیگری از جمله جزیره قبرس و نیز ۲ جزیره «رودس» و «کاستلوریزو» در شرق دریای مدیترانه ادامه یافت و بیشتر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار