چین: نژادپرستی در آمریکا عمیقا ریشه دوانده است

مقام چینی با اشاره به تیراندازی‌های مکرر در آمریکا تاکید کرد در این کشور تضمینی برای حق زندگی مردم از جمله کودکان و نوجوانان وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه چین، ژائو لیجان در کنفرانس خبری با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در آمریکا و با اشاره به تیراندازی‌های اخیر در این کشور اعلام کرد در آمریکا تضمینی برای حق زندگی مردم از جمله کودکان و نوجوانان وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد نژادپرستی در آمریکا عمیقا ریشه دوانده است و اقلیت‌ها باید با تبعیض نژادی سیستماتیک زندگی کنند. با بستن چشم بر نقض شدید حقوق بشر در داخل، آمریکا چه حقی دارد که مانند یک قاضی عمل کند و در امور سایر کشور‌ها دخالت کند؟

سخنگوی وزارت خارجه چین در سخنانی با اشاره به ادعای آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درخصوص اینکه چین جدی‌ترین چالش نظم بین‌المللی است، گفت: در این اظهارات حقایق با فهرست طولانی از دروغ بصورت اشتباه ارائه می‌شود. درست برعکس است، چون آمریکا جدی‌ترین چالش برای نظم بین المللی است. آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد درباره قوانین صحبت کند. از نظر آمریکا قوانین بین المللی باید تابع منافع آن‌ها باشد.

او در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به این سوال گفت: آمریکا استاد دیپلماسی مبتنی بر زور است. آمریکا قوانین داخلی خود را بالاتر از قوانین بین المللی می‌داند و عمداً به تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه متوسل می‌شود. از زمان شیوع کووید-۱۹، ونزوئلا، سوریه و ایران با مشکلات شدید اقتصادی و کمبود‌های پزشکی به دلیل تحریم‌های طولانی مدت آمریکا دست و پنجه نرم می‌کنند. در چنین شرایطی، آمریکا به جای توقف آن تحریم ها، آن‌ها را دو برابر کرد و اوضاع را برای این کشور‌ها بدتر کرد.

او درباره چهارمین گفتگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان به میزبانی تاجیکستان گفت: چهارمین گفتگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان درشهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در ۲۷ ماه مه برگزار شد. نمایندگان ارشد چین، روسیه، هند، ایران، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان در این نشست حضور داشتند. چین آماده است تا به این روحیه احترام بگذارد و با کشور‌های منطقه همکاری و از افغانستان در واکنش به چالش‌ها حمایت کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار