بودجه ۱۰۰ میلیارد یورویی آلمان برای به روزرسانی ارتش خود

دولت آلمان در پی جنگ اوکراین بودجه ۱۰۰ میلیارد یورویی برای تجهیز و به روزرسانی ارتش خود تصویب کرد.

دولت آلمان و حزب محافظه کار به توافق رسیدند تا بودجه ۱۰۰ میلیارد یورویی معادل ۱۰۷ میلیارد دلار با توجه به تنش روسیه و اوکراین برای مدرن کردن ارتش صرف کنند.

این توافق اواخر روز یکشنبه صورت گرفت تا بودجه ویژه‌ای برای تجهیز و تامین ارتش در نظر گرفته شود که به این طریق برلین همچنین به هدف ناتو برای صرف ۲ درصد از تولید ناخالص ملی آلمان برای دفاع، دست می‌یابد.

نمایندگان گروه‌های سیاسی به خبرگزاری فرانسه گفتن:د این توافق که شامل اصلاح قوانین بودجه در قانون اساسی ملی می‌شود، درپی هفته‌ها بحث و مجادلات سخت بین احزاب در ائتلاف دولت و محافظه کار‌ها در دولت سابق آنگلا مرکل، به دست آمد.

سه روز پس از تهاجم روسیه به اوکراین اولاف شولتس، صدر اعظم قول این بودجه ۱۰۰ میلیارد یورویی را به ارتش برای نوسازی تجهیزات قدیمی و منسوخ آندر مدت چند سال آینده داده بود، اما منتقدان از آن زمان، شولتس را به ترس در حمایت از کی یف و ناکامی در اقدامی محکم در تحویل سلاح به این کشور متهم کردند.

این بودجه استثنایی از راه استقراض اضافی تامین خواهد شد. به همین منظور دولت می‌بایست قانون عدول نکردن از میزان بدهی مندرج در قانون اساسی را دور بزند. به همین علت، دولت باید حمایت محافظه کار‌ها را جلب می‌کرد تا اکثریت دوسوم پارلمان را که برای اصلاحیه قانون اساسی در این باره لازم است به دست آورد.

این ۱۰۰ میلیارد یورو به صندوقی ویژه خارج از بودجه ملی این کشور پرداخت خواهد شد. این اقدام یک عقب گرد بزرگ برای آلمان است که در سال‌های اخیر در زمینه پایبندی به تعهدات ناتو در زمینه هزینه‌های دفاعی تعلل کرده­و با این کار، انتقاد واشنگتن را برای خود به همراه آورده است. ­­از زمان پایان جنگ سرد، آلمان به طور قابل توجهی از اندازه ارتش خود کاسته و تعداد آن را از ۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۹۰ به فقط ۲۰۰ هزار نفر در شرایط امروزی رسانده است.

بنابرگزارشی که ماه دسامبر گذشته منتشر شد، کمتر از ۳۰ درصد کشتی‌های جنگی نیروی دریایی آلمان کاملا عملیاتی و کاربردی هستند. همچنین بسیاری از هواپیما‌های جنگنده این کشور نیز توانایی پرواز ندارند، اما تهاجم به اوکراین، آلمان را به عنوان کشوری که از زمان وحشت دوران نازی‌ها غرق در صلح‌طلبی بود، تکان داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار