تغییرات در کابینه مکرون و کنار گذاشتن وزیر خارجه

یک ماه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، مکرون برای جلب رضایت رأی‌دهندگان کابینه خود را تغییر داد.

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درپی اعلام تغییرات در کابینه خود، امروز (جمعه) وزیر امور خارجه خود را تعویض و وزرای کشور و اقتصاد را بدون تغییر نگه داشت.

به گزارش رویترز، «کاترین کولونا» که پیش‌تر سفیر فرانسه در انگلیس بود جایگزین «ژان ایو لودریان» شده و به عنوان وزیر امور خارجه جدید معرفی خواهد شد. افزون بر این، «سباستین لکورنو» که تا پیش از این وزیر سرزمین‌های فرادریایی فرانسه بود، به جای «فلورانس پارلی» به عنوان وزیر دفاع جدید منصوب شد.

گفته می‌شود وزیر کشور و وزیر اقتصاد سمت‌های خود را حفظ کرده‌اند.

«اگنس پانیر-روناچر» از وزیر صنعت به وزیر انرژی ارتقا پیدا کرد. وظیفه او احیای انرژی هسته‌ای در این کشور و سرعت بخشیدن به عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر است چراکه در حال حاضر بحران گاز خشم مردم فرانسه را برانگیخته است.

مکرون بیش از یک ماه پیش مجدداً به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه انتخاب شد. در رأی‌گیری ریاست‌جمهوری، میزان آرای جناح راست (جناح رقیب مکرون) بیش از گذشته افزایش یافته بود؛ بنابراین مکرون میانه‌رو متعهد شد که فرانسه را به شیوه‌ای متفاوت از دوره اول اداره کند. وی وعده داده است در این دوره تمرکز خود را بر اصلاحات اقتصادی خواهد گذاشت.

با توجه به رکود ناشی از همه‌گیری کرونا و تورم فزاینده ناشی از جنگ اوکراین، مکرون اکنون باید رأی‌دهندگان را متقاعد کند که تا زمان رأی‌گیری پارلمانی در ماه ژوئن، به ناامیدی آن‌ها پاسخ می‌دهد. برای مکرون که مشغول دیپلماسی بحران در خارج کشور و چانه‌زنی‌های سیاسی سخت در آستانه رأی‌گیری پارلمان در داخل بوده، انتخاب کابینه جدید بیش از یک ماه طول کشیده است.

اگرچه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب حامی مکرون می‌تواند اکثریت پارلمان را به دست بیاورد، او تحت فشار اتحاد احزاب چپ و همچنین راست افراطی هم قرار دارد. درصورتی که مکرون و متحدانش در انتخابات پارلمانی شکست بخورند، او باید نخست‌وزیر جدیدی را از اکثریت حاکم معرفی کند. این نخست‌وزیر جدید مجدداً کابینه جدیدی را انتخاب خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار