موزه گچساران، ظرفیتی برای جذب گردشگر

تقویت زیرساخت‌های موزه به عنوان ظرفیتی برای روایتگری هزارتوی تاریخ و تمدن یکی از نیاز‌های مهم توسعه گردشگری در شهرستان گچساران است.

هر چند بخشی از ایرانگردان ترجیح می‌دهند روز‌هایی را که به گردشگری اختصاص می‌دهند در منطقه‌ای زیبا و خوش آب و هوا به تفریح بپردازند، اما شمار زیادی هم هستند که کنجکاوند بدانند نیاکان این سرزمین چگونه زیسته اند.

شهرستان نفتخیز گچساران با وجود ظرفیت‌های خوب اشیا و اسناد تاریخی و همچنین حوزه نفت امکانات چندانی در حوزه موزه ندارد و مسوولان انتظار دارند تا با احداث موزه نفت و ساخت موزه مردم شناسی گامی بلند برای توسعه گردشگری در این خطه برداشته شود.

در این شهرستان با وجود پیشینه قوی تاریخی و فرهنگی که بخش‌هایی از آن در موزه مردم شناسی شهر دوگنبدان به نمایش گذاشته شده هم اکنون تنها یک موزه کوچک فعالیت دارد به طوری که ۳۰۰ قطعه از اشیای تاریخی و تعدادی قابل توجهی از اسناد تاریخی گچساران در یک فضای کوچک و به دور از استاندارد‌های لازم نگهداری می‌شود تاجایی که بسیاری از شهروندان از وجود چنین موزه‌ای بی خبر هستند.

آن طور که کارشناسان میراث فرهنگی گچساران گفت: این شهرستان به خاطر داشتن مرتفع‌ترین واحد بهره برداری نفت کشور در منطقه «سقلاتون» مشهور به بام نفت ایران و سابقه حدود یک قرن در اکتشافات نفت ظرفیت‌های منحصر به فردی در زمینه بازدید و حتی پژوهش موزه دارد.

موزه نفت گچساران در انتظار اعتبار

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گچساران گفت: ساخت موزه نفت میراث فرهنگی در این شهرستان نیازمند تامین ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

رحیم خردمند می گوید: مجوز ماده ۲۳ یا پیوست زیست محیطی این موزه اخذ و طرح مطالعاتی آن انجام شده است.

او گفت: کلنگ زنی طرح مهم موزه نفت این شهرستان در انتظار تامین اعتبار است.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گچساران می گوید: ۱۲هزار متر مربع زمین در شهر دوگنبدان برای احداث موزه نفت این شهرستان اختصاص یافته و سند تک برگ آن هم اخذ شده است و این طرح با مساحت پنج هزار متر مربع در ۲ طبقه اجرا می‌شود.

خردمند گفت: موزه نفت این شهرستان با توجه به سنگینی ابزار‌های قابل نمایش در ۲ بخش فضای بسته و باز در یک طبقه احداث خواهد شد.

او می گوید: موزه نفت می‌تواند در توسعه گردشگری این شهرستان و جذب پژوهشگران این حوزه نقش بسزایی ایفا کند.

به گفته خردمند شهرستان گچساران حدود ۲۰ درصد نفت کشور را تامین می‌کند و این موزه با هدف به نمایش گذاشتن قدیمی‌ترین وسایل اکتشافی نفت ساخته می‌شود.

منطقه نفت خیز گچساران نخستین بار در فاصله سال‌های ۱۳۰۲ و ۱۳۰۳ هجری شمسی، توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت.

استخراج نفت از میدان گچساران در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی از چاه شماره ۱۳ این شهرستان آغاز شد.

برنامه‌های حفاری تا پیش از ملی شدن صنعت نفت ادامه یافت و در این مدت به ۱۶ حلقه چاه نفت تولیدی و ظرفیت تولید ۶۰ هزار بشکه در روز نفت خام، افزایش یافت.

پس از ملی شدن صنعت نفت، شرکت اکتشاف و تولید نفت ایران در سال‌های ۱۳۳۵ و ۱۳۳۶ عملیات حفاری را بار دیگر در این منطقه آغاز کرد.

این برنامه تا سال ۱۳۴۵ ادامه داشت و تعداد چاه‌های حفاری شده به ۴۶ حلقه افزایش یافت.

موزه مردم شناسی گچساران نیازمند حمایت

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران گفت: ۳۰۰ قطعه اشیای تاریخی در موزه مردم شناسی این شهرستان با نام موزه اقوام نگهداری می‌شود.

رحیم خردمند می گوید: این موزه شامل اشیای تاریخی از جنس ظروف سنگی، سفال، چوب، مسی و همچنین تعداد پرشماری اشیای تاریخی نشان دهنده غنای فرهنگی مردم این شهرستان است.

او گفت: اشیا و اسناد تاریخی موجود در موزه مردم شناسی گچساران مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی از ۳۵۰ تا ۷۰۰ سال پیش بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران می گوید: اشیا و اسناد تاریخی مذکور از سوی شهروند خوش ذوقی بنام محمد حسین یحیی زاده در بخشی از خانه شخصی او نگهداری می‌شود.

یحیی زاده ۱۵۰ مترمربع از خانه ۴۰۰ متر مربعی خود را به موزه اسناد و اشیای تاریخی اختصاص داده است.

این شهروند فرهنگ دوست اشیای داخل موزه را نزد عموزادگان خود که همگی میرزا و مکتب دار بوده اند جمع آوری کرده است.

وی خواستار حمایت مسئولان برای توسعه موزه مردم شناسی گچساران شد و گفت: بسیاری از آثار به دلیل کمبود جا در جعبه‌های کاغذی نگهداری می‌شود و باید برای گسترش فضای موزه چاره اندیشی شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران گفت: سال ۱۳۹۷برای این شهروند فرهنگ دوست مجوز موزه داری صادر و سپس تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به منظور راه اندازی پرداخت شده است.

تامین زمین با مساعدت شهرداری برای احداث ساختمان موزه مردم شناسی گچساران یا دست کم بهبود امکانات روشنایی و تبلیغات محیطی برای بازدید شهروندان از نیاز‌های این مرکز فرهنگی است.

۱۳۷ اثرتاریخی گچساران در فهرست آثار ملی ثبت شده است که از این تعداد ۷۰ اثر مربوط به دوره اسلامی است.

پل خیری محمد خان و قلعه بابا کلان، کاروان سرای خان عوض صفوی، قلعه آرو کهنه و گنبد لیشتر از آثار به جا مانده دوره قبل از اسلام در این شهرستان است.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.