مراقبت از اشیای تاریخی در موزه مردم شناسی گچساران

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران گفت: ۳۰۰ قطعه اشیای تاریخی در موزه مردم شناسی این شهرستان با نام موزه اقوام نگهداری می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، رحیم خردمند رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران در حاشیه بازدید از موزه مردم شناسی گچساران گفت: این موزه شامل اشیای تاریخی از جنس ظروف سنگی، سفال، چوب،مسی و همچنین تعداد پرشماری اشیای تاریخی نشان دهنده غنای فرهنگی مردم این شهرستان است.

او بیان کرد: اشیا و اسناد تاریخی موجود در موزه  مردم شناسی گچساران مربوط به دوره های مختلف تاریخی از ۳۵۰ تا ۷۰۰ سال پیش بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران تصریح کرد: اشیا و اسناد تاریخی مذکور از سوی شهروند خوش ذوقی بنام محمد حسین یحیی زاده در بخشی از خانه شخصی او نگهداری می شود.

یحیی زاده ۱۵۰ مترمربع از خانه ۴۰۰ متر مربعی خود را به موزه اسناد و اشیای تاریخی اختصاص داده است.

این شهروند فرهنگ دوست اشیای داخل موزه را نزد عمو زادگان خود که همگی میرزا و مکتب دار بوده اند جمع آوری کرده است.

او خواستار حمایت مسئولان برای توسعه موزه مردم شناسی گچساران شد و گفت: بسیاری از آثار به دلیل کمبود جا در جعبه های کاغذی نگهداری می شود و باید برای گسترش فضای موزه چاره اندیشی شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران گفت: سال ۱۳۹۷ برای این شهروند فرهنگ دوست مجوز موزه داری صادر و سپس تسهیلات و کمک های بلاعوض به منظور راه اندازی پرداخت شده است.

او تاکید کرد: تاکنون میراث فرهنگی ۱۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض برای راه اندازی این موزه پرداخت  کرده و قرار است تسهیلات کرونایی نیز به این موزه پرداخت شود.

خردمند ابراز داشت: این حمایت ها به استناد آیین نامه حمایت از اموال تاریخی ،فرهنگی و آیین نامه حمایت و نظارت از مجموعه داران خصوصی انجام می‌شود.

علیرضا اتابک فرماندار گچساران نیز در حاشیه این آیین با اشاره به اینکه موزه از ارکان شناسایی فرهنگ هر سرزمین برای معرفی تمدن هر منطقه است  از شهرداری خواست تا برای واگذاری زمین و احداث ساختمان موزه مردم شناسی این شهرستان اقدام کند.

اتابک تصریح کرد: نیاز است تا اعتباراتی برای مرمت، بهبود روشنی و تهویه موزه مردم شناسی این شهرستان  پیش بینی شود تا این مرکز فرهنگی آماده پذیرش بازدید کنندگان بیشتری شود.

۱۳۷ اثرتاریخی گچساران در فهرست آثار ملی ثبت شده است که از این تعداد ۷۰ اثر مربوط به دوره اسلامی است.

پل خیری محمد خان و قلعه بابا کلان ،کاروان سرای خان عوض صفوی، قلعه آرو کهنه و گنبد لیشتر از آثار به جامانده دوره قبل از اسلام در این شهرستان است.

شهرستان گچیاران با ۱۲۶ هزار تن جمعیت در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.