روسیه: آسیای میانه برای ما عرصه تقابل ژئوپولیتیکی نیست

وزیر خارجه روسیه با تمجید از روابط این کشور و کشورهای آسیای میانه اعلام کرد که این ناحیه برای مسکو عرصه تقابل ژئوپولیتیکی نیست.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، در یادداشت امروز (پنج‌شنبه) خود برای یک نشریه روسی، از روابط مسکو و کشور‌های آسیای میانه تمجید کرد و گفت که این کشور‌ها برای روسیه محل تقابل ژئوپولیتیکی نیست.

به گزارش اسپوتنیک، لاوروف در اظهارات خود با بیان آن‌که روسیه بر خلاف برخی کشور‌های غربی منطقه آسیای میانه را «عرصه تقابل ژئوپولتیک در راستای مفهوم استعماری «بازی بزرگ» نمی‌بیند، افزود: «روسیه خواستار روابط متوازن، برابر و بر پایه منافع مشترک بین روسیه و کشور‌های آسیای میانه از جمله قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان است. این روابط نشان دهنده نوع روابط کشور‌ها در قرن ۲۱ است و روسیه نیز توان بالقوه عظیمی برای توسعه چنین همکاری‌هایی در زمینه‌های تجارت، اقتصاد، انرژی و علمی با کشور‌های این حوزه را دارد.»

او در ادامه با تمجید از سطح کنونی همکاری‌های فنی و نظامی میان روسیه با قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان - که همگی عضور شوری سابق بودند - همکاری مشترک در چارچوب ساختار‌های ضدتروریستی و مبارزه با مواد مخدر با کشور‌های مستقل مشترک‌المنافع، اعضای سازمان معاهده امنیت جمعی و سازمان همکاری‌های شانگ‌های را نیز قابل تحسین دانست.

به گفته لاوروف نیرو‌های حافظ صلح سازمان معاهده امنیت جمعی در ماه ژانویه ۲۰۲۲ اقداماتی برای ثبات سیاسی در قزاقستان انجام دادند که نشانه قابل اتکا بودن این نهاد است. جلوگیری از تهدیدات امنیتی در تمام منطقه آسیای میانه نیز از جمله اقدامات این نهاد در سطح گسترده‌تر است.

این یادداشت به قلم سرگئی لاوروف به‌مناسبت ۳۰‌امین سالگرد برقراری روابط میان روسیه و پنج کشور نام برده شده در حوزه آسیای میانه به نگارش در آمد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
چون هنوز آمریکا سراغشون نرفته
آخرین اخبار